Het Verdrag van Montreal

Het Verdrag van Montreal is een internationale afspraak die regels geeft voor het luchtvervoer tussen landen. Het bepaalt wanneer een luchtvaartmaatschappij aansprakelijk is als er iets misgaat tijdens een internationale vlucht. Denk aan schade aan passagiers, bagage of goederen.

Claim binnen minuten

Controleer compensatie

Laatst bijgewerkt op

Direct jouw compensatie claimen

Ben je al op de hoogte van jouw passagiersrechten en ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor een compensatiebedrag? Maak dan snel en vrijblijvend gebruik van onze handige Claim Calculator om te zien hoeveel jij kunt claimen. In een paar gemakkelijke stappen bereken je de hoogte van het compensatiebedrag. Dien bij ons jouw claim, dan gaan wij voor je aan de slag.

Wat is het Verdrag van Montreal?

Het Verdrag van Montreal (MC99) werd in 1999 in Montreal ondertekend. Het stelt de regelgeving vast die luchtvaartmaatschappijen moeten volgen op de internationale vluchten en beschermt de rechten van passagiers in het geval van vertraging of verlies van bagage, vertragingen en annuleringen van vluchten, en letselschade bij passagiers. Lees het hele verdrag onderin deze pagina.

De geschiedenis van het Verdrag van Montreal

Het Verdrag van Montreal (ook bekend als MC99) is een belangrijk onderdeel van de regels rondom vliegen. Het zorgt ervoor dat er duidelijke en eerlijke afspraken zijn tussen landen over wat er gebeurt als er iets misgaat tijdens een internationale vlucht, zoals schade aan bagage of letsel van passagiers.

Hoewel het idee van passagiersrechten vrij modern klinkt, bestaan internationale afspraken hierover al bijna 100 jaar. Zo begon het allemaal met het Verdrag van Warschau in 1929. Deze kwam kort nadat de eerste internationale lijndienst tussen Londen en Parijs van start ging in 1919. Het Warschau-verdrag stelde basisregels vast voor vliegen, zoals het gebruik van vliegtickets, bagagelabels en de verantwoordelijkheid van luchtvaartmaatschappijen bij ongelukken. Later werd het Warschau-verdrag meerdere keren aangepast. In 1955 in Den Haag en in 1971 in Guatemala-Stad

Tegen het einde van de twintigste eeuw werd duidelijk dat de bestaande regels verouderd waren. Daarom is in 1999 het Verdrag van Montreal opgesteld. Dit verdrag verving het oude Warschau verdrag en bracht moderne, duidelijke regels die nu wereldwijd worden gebruikt binnen de luchtvaart.

Het Verdrag van Montreal en e-tickets

Vroeger kregen passagiers altijd een papieren vliegticket met daarop de vertreklocatie en bestemming. Dit was geregeld in het Verdrag van Warschau, één van de eerste internationale afspraken over luchtvervoer. Maar de tijd verandert. Daarom werd in het Verdrag van Montreal vastgelegd dat vliegtickets ook elektronisch mogen worden uitgegeven. Dankzij deze modernisering kun je vandaag de dag je vliegticket gewoon digitaal ontvangen, zelf thuis printen, of gebruiken als mobiele instapkaart op je telefoon. 

Kortom: het gemak waarmee je nu kunt inchecken en reizen, hebben we mede te danken aan deze internationale luchtvaartverdragen.

Tot hoe lang na de bagageproblemen kan ik een vergoeding eisen?

Dit hangt er vanaf of de bagage beschadigd, vertraagd of verloren is.

Beschadigde bagage

Je hebt officieel 7 dagen de tijd om een schadevergoeding te claimen voor beschadigde bagage. We raden je echter aan om jouw claim gelijk op de luchthaven in te dienen en foto's te maken van de beschadigingen. Je kunt ter plekke op de luchthaven een aangifterapport, de zogenaamde Property Irregularity Report (PIR), invullen. Dit rapport heb je nodig om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij, de reisorganisatie of de reisverzekeraar.

Vertraagde bagage

Heb je je bagage na lang wachten bij de bagageband nog niet gezien? Grote kans dat jouw bagage vertraagd is. Stel de luchtvaartmaatschappij hier gelijk van op de hoogte. Zij zullen je voorzien van een referentienummer en zullen je vragen een Property Irregularity Report (PIR) in te vullen. Na ontvangst van de vertraagde bagage heb je 21 dagen de tijd om een schadeclaim in te dienen op basis van het Verdrag van Montreal.

Verloren bagage

Komt jouw bagage na 21 dagen nog niet opdagen of heeft de luchtvaartmaatschappij erkent dat de bagage kwijt is, dan wordt de bagage als verloren opgegeven. Je hebt dan 2 jaar de tijd om een schadeclaim in te dienen op basis van het Verdrag van Montreal. Dit termijn gaat in op het moment dat je terug bent van de reis.

Wat is het verschil tussen het Verdrag van Montreal en Europese Verordening 261/2004?

Zowel EU Verordening 261/2004 als het Verdrag van Montreal (MC99) zijn bedoeld om de rechten van vliegtuigpassagiers te beschermen, maar ze doen dit op verschillende manieren en in verschillende situaties.

EU261/2004: Compensatie bij vluchtproblemen binnen en vanuit Europa

De Europese Verordening 261/2004 biedt passagiers recht op compensatie tot €600 als hun vlucht vertraagd (met minimaal 3 uur), geannuleerd, of overboekt is. Je kunt hier een beroep op doen als:

  • Je vlucht vertrok vanuit een EU-land, ongeacht de luchtvaartmaatschappij. Bijvoorbeeld een Delta vlucht van Amsterdam naar New York:
  • Of je vloog naar een EU-land met een Europese luchtvaartmaatschappij. Bijvoorbeeld een KLM vlucht van Bangkok naar Amsterdam

Verdrag van Montreal – Schadevergoeding bij letsel, verlies of vertraging wereldwijd

Het Verdrag van Montreal (MC99) geldt voor bijna alle internationale vluchten, dus ook buiten Europa. In tegenstelling tot EU261 biedt dit verdrag geen standaard vergoeding bij vertraging of annulering, maar het stelt luchtvaartmaatschappijen wel aansprakelijk voor:

  • Lichamelijk letsel of overlijden van passagiers bij een ongeluk tijdens de vlucht, het instappen of uitstappen,
  • Verlies of beschadiging van bagage,
  • Kosten en schade als gevolg van vluchtvertraging (zoals extra hotelovernachtingen of gemiste aansluitingen).

Ook mentale schade komt steeds vaker ter sprake in rechtszaken, maar dat wordt nog niet standaard erkend als "schade" onder dit verdrag.

Compensatie claimen op basis van EU 261/2004

Voldoet jouw vlucht aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een compensatie? Zorg dan dat je onderstaande stappen goed doorleest om er zeker van te zijn dat je jouw claim zo volledig mogelijk kunt indienen:

1. Bewaar jouw reisdocumenten van de luchtvaartmaatschappij

  • Tickets, boekingsbevestigingen, boardingpasses en e-mails van de luchtvaartmaatschappij
  • Vouchers en facturen voor extra kosten die zijn gemaakt als gevolg van de vertraging (taxibonnetjes, maaltijden, drankjes, etc.)

2. Noteer jouw vluchtgegevens van de luchtvaartmaatschappij

  • Vluchtnummer (begint met twee letters, gevolgd door vier cijfers)
  • Vluchtschema (geplande vertrek- en aankomsttijden)
  • Duur van de vertraging (werkelijke vertrek- en aankomsttijden)

3. Zorg dat de reden voor de vertraging bekend is

  • Raadpleeg het personeel van de luchtvaartmaatschappij
  • Bekijk de weersomstandigheden
  • Controleer op de luchthaven of andere vluchten vertraagd of geannuleerd zijn

4. Check op welk bedrag jij recht hebt in onze claimcalculator

  • Vul het vluchtnummer en datum van jouw vlucht in in onze claimcalculator om te zien of jouw vlucht voldoet aan de voorwaarden van de Europese Verordening en op hoeveel compensatie jij recht hebt. Je kunt gratis en vrijblijvend gebruik maken van onze claimcalculator. Dien jouw claim vervolgens in zodat ons team van ervaren claimspecialisten je verder kan helpen!

Tot wanneer kan ik een claim indienen?

In Nederland kun je je tot 2 jaar na datum van de vlucht beroepen op de Europese Verordening. Wij raden je dus aan om jouw vlucht zo snel mogelijk te checken en jouw claim binnen dit termijn in te dienen. Wellicht heb je in de afgelopen 2 jaar wel vaker met een vertraging of annulering te maken gekregen. Zoek dan snel je vluchtgegevens, je krijgt misschien meer geld terug dan je denkt!

Hoe lang duurt het voordat ik mijn compensatie ontvang?

Dien je je claim bij ons in? Dan zetten wij alles op alles om jouw vergoeding zo snel mogelijk te regelen. Het is goed om te weten dat het claimproces tijd kan kosten. Luchtvaartmaatschappijen werken zelden direct mee en proberen claims vaak af te wijzen of te vertragen. Hierdoor kan het soms enkele maanden duren voordat je je vergoeding ontvangt. In sommige gevallen, zoals wanneer de zaak voor de rechter moet komen, kan het proces zelfs tot een jaar duren. Maar wees gerust: wij houden je tijdens het hele proces op de hoogte en nemen al het werk voor je uit handen.

Maak vrijblijvend gebruik van onze claimcalculator

Benieuwd welk bedrag jij kunt claimen? Klik op “Bereken mijn compensatie” hieronder en vul simpelweg de gegevens van jouw vlucht in. Wij laten je gelijk weten of je compensatie kunt claimen voor jouw vertraagde of geannuleerde vlucht en hoeveel geld je kunt claimen. Deze informatie is vrijblijvend en gratis.

Waarom kiezen voor een claimorganisatie?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de airline de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat ze je een voucher aanbieden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie.

Natuurlijk mag je jouw claim rechtstreeks indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Je staat volledig in je recht om dit zelf te regelen. Maar in de praktijk blijkt dat het claimen van compensatie lang niet altijd soepel verloopt. Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims vaak direct af of reageren helemaal niet. Ook komt het regelmatig voor dat ze passagiers een voucher aanbieden in plaats van het geldbedrag waar je volgens de wet recht op hebt. Zonder de juiste kennis en ervaring is het lastig om hier tegenin te gaan.

Juist daarom kiezen veel reizigers ervoor om hun claim via ons in te dienen. Ons team van ervaren specialisten weet precies hoe luchtvaartmaatschappijen te werk gaan en helpt dagelijks passagiers bij het succesvol claimen van hun compensaties. Zo hoef jij je nergens zorgen over te maken en vergroot je je kans op een succesvolle uitbetaling aanzienlijk.

Een afgewezen claim herindienen

Heb je zelf een claim ingediend bij de luchtvaartmaatschappij en is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen bij de airline of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan.

De service van Vlucht-Vertraagd.be

Als een van de eerste diensten in Europa zetten wij ons sinds 2010 in voor de rechten van vliegpassagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij inmiddels al honderdduizenden reizigers geholpen met het succesvol indienen van hun claim, in maar liefst negen talen.

Of je nu op vakantie bent of onderweg naar een zakelijke afspraak, een vluchtvertraging of annulering is altijd frustrerend. Helaas proberen luchtvaartmaatschappijen vaak onder hun wettelijke verplichtingen uit te komen. Het gevolg? Ze weigeren compensatie uit te betalen of bieden slechts een voucher aan in plaats van het bedrag waar je recht op hebt.

Wil jij een claim indienen? Dan staan wij aan je zijde. Als de luchtvaartmaatschappij jouw verzoek afwijst, onderzoeken onze juridische experts direct of de afwijzing terecht is. Indien nodig starten we een gerechtelijke procedure om jouw gelijk te halen. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!