
Laatst bijgewerkt op
Wanneer heb ik recht op een vergoeding bij een vertraagde vlucht?
Je kunt aanspraak maken op compensatie voor je vertraagde vlucht als je voldoet aan de volgende twee criteria:
- Je vlucht moet minstens 3 uur vertraagd zijn.
- De luchtvaartmaatschappij heeft deze door eigen toedoen veroorzaakt; er mag geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden.
Heb je recht op compensatie voor je vlucht?
Hoeveel geld kan ik terug krijgen voor een vertraagde vlucht?
De hoogte van de compensatie voor je vertraagde vlucht, hangt af van de afstand tussen de luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming.
Vliegafstand | Compensatie volgens de EU-wetgeving |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | €250 per persoon |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | €400 per persoon |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 km binnen de EU | €400 per persoon |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | €600 per persoon |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.

EU-verordeningen beschermen je rechten op een vergoeding bij je vertraagde vlucht
Een speciale vluchtcompensatieverordening, de Europese Verordening (EC) nr. 261/2004 en in het kort EU261, beschermt de rechten van vliegtuigreizigers in de Europese Unie.
Oorspronkelijk gold de verordening alleen voor compensatie van geannuleerde vluchten, maar later kwam deze ook van toepassing bij vluchten met een vertraging van tenminste 3 uur.
Heb je recht op compensatie voor je vlucht?
Check het nu in minder dan een minuut met onze gratis Claimcalculator.
Check mijn vlucht
Geldt de vlucht vertraagd compensatie ook buiten de EU?
Ja dat kan, maar alleen in sommige gevallen.
Als je met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegt, dan heb je altijd recht op vergoeding voor een vluchtvertraging als je vlucht meer dan 3 uur is vertraagd. Het maakt daarbij niet uit wat de bestemming van de reis was.
Vlieg je met een luchtvaartmaatschappij die geen hoofdkantoor in de EU heeft, dan kan je alleen een claim indienen als de vertraging vanuit de EU vertrekt en meer dan 3 uur vertraging heeft.
Zie voor meer informatie de tabel hieronder.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokio met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokio naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Kan de luchtvaartmaatschappij mijn claim voor compensatie weigeren?
Er zijn situaties waarin je geen claimbedrag kunt eisen en de luchtvaartmaatschappij claims terecht zal afwijzen. Deze situaties vallen onder buitengewone omstandigheden. Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn: slecht weer (zoals mist, regen of onweer), stakingen buiten de luchtvaartmaatschappij, politieke onrust, natuurrampen, botsingen met vogels, medische noodgevallen aan boord en vertragingen door lange wachtrijen. Let op: stakingen van luchtvaartpersoneel tellen niet als buitengewone omstandigheden.
Maar wees je ervan bewust, dat luchtvaartmaatschappijen vaak buitengewone omstandigheden als reden opgeven van de vertraging, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval was. Dat doen ze in de hoop dat je geen juridische stappen maakt en ze dus geen compensatie hoeven te betalen.
Houd de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk met hulp van onze experts bij Vlucht-Vertraagd.be! We hebben juridische teams in 9 landen en een succespercentage van 98% bij de rechtbank.
Hoe lang heb ik de tijd om compensatie te claimen voor een vergoeding van mijn vertraagde vlucht?
De wet bepaalt hoe lang je een claim kan indienen. Dit kan je in je eigen voordeel gebruiken, want bij het indienen van een claim heb je de keuze uit drie verschillende rechtsposities: het recht dat geldt in het land van het vertrekpunt van de vlucht, het geldende recht in het land van bestemming en het recht dat geldt in het land waar het hoofdkantoor van de gebruikte luchtvaartmaatschappij is gevestigd.
Als je bijvoorbeeld met Vueling van Amsterdam Schiphol naar Rome vliegt, dan zijn er drie verschillende rechtsposities:
- Spaans recht: omdat Vueling een Spaanse luchtvaartmaatschappij is - je kunt tot 5 jaar na de vluchtdatum een compensatieclaim voor vluchtvertraging indienen.
- Nederlands recht, omdat Amsterdam de plaats van vertrek is - je kunt tot 2 jaar na de vluchtdatum een compensatieclaim voor vluchtvertraging indienen.
- Italiaans recht, omdat Rome de plaats van bestemming is - je kunt tot 2 jaar na de vluchtdatum een compensatieclaim voor vluchtvertraging indienen.
Je mag kiezen welk recht je van toepassing verklaart op je claim. In dit geval is de gunstigste optie een claim met toepassing van het Spaanse recht.
Twijfel je of je in aanmerking komt voor een vergoeding voor je vertraagde vlucht?
Controleer het nu met onze gratis en vrijblijvende schadecalculator!
Check mijn vlucht

Hoe lang duurt het voordat ik mijn geld terug krijg voor de vertraagde vlucht?
Door onze ervaring en connecties in de branche kunnen we jouw claim van je vertraagde vlucht snel behandelen. De meeste passagiers die via Vlucht-Vertraagd.nl hun claim indienen krijgen binnen een paar weken tot een paar maanden geld terug.
In sommige gevallen kan het proces wel een paar jaar duren, doordat de luchtvaartmaatschappij niet reageert of de zaak voor de rechter moet komen. Zelfs als het even duurt voordat je je geld terugkrijgt, houden we je op de hoogte van belangrijke updates met betrekking tot je claim en staan we klaar om al je vragen te beantwoorden.
Voor jouw gemak werken wij uitsluitend op basis van ‘no win, no fee’.
Hoe claimen jullie compensatie voor vluchtvertraging?
Met meer dan 10 jaar ervaring, volledig focus op vlucht claims en juridische teams in 9 landen die al 98% van alle rechtszaken heeft gewonnen, weten wij het best hoe je compensatie voor je vertraagde vlucht moet claimen.
Ons proces is ontzettend efficiënt - je kunt je claim eenvoudig online indienen, zowel op je desktop als op mobiel kun je het hele proces doorlopen.
Na het indienen van je claim handelen wij het juridische gedeelte af. Je kunt hierbij denken aan alle papierwerk, contact met de luchtvaartmaatschappij en haar juridische team, en indien nodig een rechtszaak. Omdat we werken op een ‘no win, no fee’ basis hoef je ons alleen een vergoeding te betalen nadat de luchtvaartmaatschappij jouw compensatie heeft uitbetaald.
Verhoog je kans op succes - laat onze experts dit voor jou regelen!
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Gaston's verhaal: Een vluchtvertraging omzetten in compensatie |
---|

Ik wil Vlucht-Vertraagd.be bedanken voor hun steun en expertise, en ook voor het op de hoogte houden tijdens het hele proces. Nogmaals hartelijk dank. Na het ongemak dat ik ondervond op 14 mei 2024 - een vertraging van bijna 5 uur terwijl ik vastzat op de luchthaven van Nantes voor een vlucht die werd uitgevoerd door Volotea - is het niet meer dan eerlijk en gepast dat compensatie werd toegekend voor de verstoring en het morele leed dat dit veroorzaakte. Nogmaals hartelijk dank voor de succesvolle interventie van Vlucht-Vertraagd.be.
Gaston
juli 2024
Ik wil Vlucht-Vertraagd.be bedanken voor hun steun en expertise, en ook voor het op de hoogte houden tijdens het hele proces. Nogmaals hartelijk dank. Na het ongemak dat ik ondervond op 14 mei 2024 - een vertraging van bijna 5 uur terwijl ik vastzat op de luchthaven van Nantes voor een vlucht die werd uitgevoerd door Volotea - is het niet meer dan eerlijk en gepast dat compensatie werd toegekend voor de verstoring en het morele leed dat dit veroorzaakte. Nogmaals hartelijk dank voor de succesvolle interventie van Vlucht-Vertraagd.be.
Wat is er gebeurd? |
---|
In mei 2024 kwam Gaston enthousiast aan op de luchthaven van Nantes om zijn reis te beginnen en zijn Volotea-vlucht te nemen, toen zijn vlucht plotseling vertraging opliep. Hij bleef urenlang vastzitten op de luchthaven van Nantes, gefrustreerd wachtend tot zijn vlucht zou vertrekken. Terwijl hij ruim van tevoren naar de luchthaven was gekomen om alle procedures soepel en zonder stress te doorlopen, moest hij meer dan 5 uur wachten, wat hem extra kosten. Uiteindelijk nam hij zijn vlucht, maar landde met een vertraging van meer dan 4 uur op zijn eindbestemming. Wat een vreselijke manier om je vakantie te beginnen. |
Wat hebben we gedaan? |
---|
Na Gastons claim voor zijn vertraagde vlucht gingen we meteen aan de slag. We hebben zijn zaak grondig geanalyseerd, de vluchtgegevens geverifieerd, dubbel gecontroleerd met onze databases en weersinformatie, en de toepasselijke wetgeving geverifieerd. We stelden vast dat Volotea schuld had aan de vertraging, creëerden een zaak en namen contact op met de luchtvaartmaatschappij met het verzoek om de compensatie uit te betalen waar Gaston recht op had. Na een paar maanden verkregen we met succes Gastons vergoeding. |



Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!