Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen

Vlucht geannuleerd wegens het coronavirus?

Claim mijn terugbetaling

Vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt?

Check compensatie

Terugbetaling van je ticketkosten bij annulering: zo claim je je geld terug

Je rechten bij een geannuleerde vlucht zijn vastgelegd in Europese Verordening 261/2004 inzake de rechten van passagiers. Als je vlucht wordt geannuleerd, kun je in veel gevallen een volledige terugbetaling van je ticket aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. De airline dient het bedrag binnen 7 dagen na annulering van de vlucht terug te storten aan de passagier. Vaak bieden luchtvaartmaatschappijen echter vouchers aan als vergoeding voor het ongemak. Dit is toegestaan, maar passagiers kunnen niet worden gedwongen om deze te accepteren. Als gedupeerde passagier sta je in je recht op te kiezen tussen een voucher of een volledige terugbetaling van je ticketkosten. Heb je hulp nodig bij het claimen van je terugbetaling? Check je vlucht snel en eenvoudig in onze gratis claimcalculator:

 

➜ Claim mijn terugbetaling

 

Meer informatie over je rechten:

Vlucht geannuleerd: recht op een terugbetaling
Coronavirus: mijn rechten
Terugbetaling vs. Voucher
Terugbetaling claimen
Overige financiele vergoedingen
Mijn claim indienen

 


Vlucht geannuleerd: Wanneer heb ik recht op een terugbetaling?

Europese Verordening 261/2004 inzake passagiersrechten is van toepassing op alle vluchten die vanuit Europa vertrekken. Hetzelfde geldt voor vluchten met aankomst in de EU of die worden uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij met het hoofdkantoor in Europa. In deze verordening is onder andere vastgelegd dat passagiers bij een annulering recht hebben op een volledige terugbetaling van hun ticketkosten. Dit is met name het geval wanneer de reden voor de annulering een buitengewone omstandigheid betreft. Dit zijn omstandigheden waarin de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor de annulering.

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden:

  • Slechte weersomstandigheden
  • Natuurrampen
  • Pandemie-uitbraken
  • Terroristische aanslagen
  • Medische noodgevallen
  • Stakingen door luchthavenpersoneel of luchtverkeersleiding

Je kunt ook aanspraak maken op een terugbetaling van je ticketkosten als je meer dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering. Houd er rekening mee dat de luchtvaartmaatschappij je een vervangende vlucht naar je bestemming moet aanbieden. Hebben zij dit niet aangeboden of is dit alternatief geen goed alternatief? Da kun je alsnog een terugbetaling of voucher aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij.


Wat zijn mijn rechten bij een annulering wegens het coronavirus?

Sinds het voorjaar van 2020 zijn er miljoenen vluchten geannuleerd als gevolg van het coronavirus. De Europese Commissie heeft besloten dat het coronavirus als buitengewone omstandigheid kan worden beschouwd. Dit betekent dat passagiers van wie de luchtvaartmaatschappij de vlucht heeft geannuleerd, recht hebben op een terugbetaling van hun ticketkosten.

Was je vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus maar weigert de luchtvaartmaatschappij het bedrag terug te betalen of bieden ze je alleen een voucher aan? Het team van Vlucht-Vertraagd.nl heeft jarenlange ervaring op het gebied van passagiersrechten en helpt je graag bij het claimen van je terugbetaling. Maak gratis gebruik van onze gratis claimcalculator en ontdek waar je recht op hebt:

 

➜ Claim mijn terugbetaling

 


Ik wil zelf niet meer reizen, kan ik een terugbetaling claimen?

In de meeste gevallen heb je geen recht op een terugbetaling als je zelf besluit de vlucht te annuleren. Dit terugbetalingsbeleid verschilt echter per luchtvaartmaatschappij. Vanwege de coronapandemie bieden veel luchtvaartmaatschappijen flexibele boekingsvoorwaarden aan. Je kunt je vlucht vaak kosteloos omboeken naar een andere datum of andere bestemming. Let wel, als de nieuwe vlucht duurder blijkt te zijn dan de oorspronkelijke vlucht, moet je als passageir zelf het verschil betalen. Sommige luchtvaartmaatschappijen geven ook vouchers aan passagiers die momenteel zelf niet willen reizen. Wil je weten hoe dit bij jouw vlucht zit? We raden je aan om de annuleringsvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij zorgvuldig door te lezen.

Als je niet meer wilt reizen en de reis ook niet wilt omboeken of hier een voucher voor wilt ontvangen, dan heb je recht op een teruggave van de vliegtax: het bedrag aan luchthavenbelasting dat bij je ticketprijs is inbegrepen. Bij het boeken van de vlucht moet de luchtvaartmaatschappij altijd precies aangeven hoe de prijs tot stand is gekomen. Controleer daarom het bedrag op je boekingsbevestiging om te zien hoe hoog te vliegtax is. Als je dit bedrag wilt terugclaimen kun je de luchtvaartmaatschappij het beste schriftelijk op de hoogte stellen van je claim.


Recht op een terugbetaling, of moet ik toch de voucher accepteren?

Nee, je bent niet verplicht een voucher te accepteren. Hoewel de luchtvaartmaatschappij in haar recht staat je deze voucher aan te bieden als vorm van compensatie voor je ticket, de keuze is geheel aan jou om deze te accepteren of af te slaan. Op grond van de verordening ligt de keuze bij de passagier om een voucher of een financiële vergoeding te ontvangen ter compensatie. Laat je dus niet misleiden! Veel luchtvaartmaatschappijen beweren dat een voucher de enige mogelijke vorm van compensatie is, wat dus niet waar is. Weigert de luchtvaartmaatschappij je ticketkosten terug te storten? Ons team staat voor je klaar! Check je vlucht in onze gratis claimcalculator om te zien waar jij recht op hebt:

 

➜ Claim mijn terugbetaling

 


Vlucht geannuleerd: Hoe kan ik een terugbetaling aanvragen?

In sommige gevallen kan het claimen van een terugbetaling heel simpel zijn! Als je ruim van tevoren bent geïnformeerd over de annulering, kun je dit vaak doen via een online formulier op de website van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat je bij het invullen van deze formulieren vaak gegevens zoals je reserveringsnummer dient in te vullen, zorg er dus voor dat je relevante reisdocumenten zoals je boekingsbevestiging of je e-ticket bij de hand hebt. Let er verder ook op dat sommige luchtvaartmaatschappijen alleen op verzoeken voor een terugbetaling van ticketkosten reageren als je deze telefonisch indient.

Ben je op korte termijn op de hoogte gesteld van de annulering of ben je zelfs al op de luchthaven? Dan kun je het volgende doen:

  • Bewaar alle relevante reisdocumenten en zorg ervoor dat je een schriftelijke bevestiging van de annulering door de luchtvaartmaatschappij ontvangt.
  • Zorg ervoor dat de reden voor de annulering bekend is. In het geval van een buitengewone omstandigheid heb je recht op een terugbetaling van je ticketkosten. Als het niet een buitengewone omstandigheid betreft heb je mogelijk ook nog recht op een verdere financiële schadevergoedingen.
  • Verzamel de contactgegevens van andere passagiers op de vlucht. Zo kun je de zaak versterken wat kan helpen bij het afdwingen van je claim voor een terugbetaling of schadevergoeding.

Alle verzamelde documenten en gegevens kunnen je kansen op een uitbetaling flink vergroten! De volgende stap is om direct contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en een schriftelijk verzoek voor de terugbetaling in te dienen. Hierin dien je de exacte omstandigheden van de annulering te omschrijven en te vermelden voor hoeveel passagiers je een terugbetaling wenst te ontvangen.

Een procedure tegen de luchtvaartmaatschappij kan vaak stressvol en frustrerend zijn, omdat het veel voorkomt dat luchtvaartmaatschappijen weigeren de terugbetaling uit te voeren. Heb je geen zin in om je te wanen in de rompslomp dat het claimproces met zich mee kan brengen? Het ervaren team van Vlucht-Vertraagd.nl staat je graag bij. Check je vlucht in onze gratis claimcalculator:

 

➜ Claim mijn terugbetaling

 


Tot wanneer kan ik mijn geld terugclaimen?

In Nederland kun je je tot 2 jaar na datum van de vlucht beroepen op de Europese Verordening. We raden je aan om je vlucht zo snel mogelijk te checken en je claim binnen dit termijn in te dienen.


Hoe lang duurt het voordat ik mijn geld terugkrijg?

Wettelijk gezien moet de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling binnen 7 dagen na annulering van de vlucht uitvoeren. In de praktijk is dit echter vaak niet het geval. Luchtvaartmaatschappijen verbergen vaak vakkundig de mogelijkheid om een terugbetaling aan te vragen op hun website of proberen klanten af te schepen met vouchers. Passagiers die per e-mail contact op moeten nemen om een claim in te dienen moeten vaak enkele maanden wachten op een reactie van de airline.

Luchtvaartmaatschappijen proberen over het algemeen hun klanten zo weinig mogelijk geld terug te betalen. Het kan ze vaak niet schelen of ze een wettelijke verplichting hebben of niet. Zo hebben ze verschillende trucjes bedacht om het voor passagiers zo ingewikkeld mogelijk te maken om geld terug te claimen.

Vlucht-Vertraagd.nl dwingt jouw rechten als gedupeerde passagier af bij de luchtvaartmaatschappij. Idealiter behalen we binnen enkele dagen een positief resultaat. Dit is echter vaker uitzondering dan regel en is het vaak een langdurig proces dat vaak gepaard gaat met een rechtszaak. In dit geval zijn wij gebonden aan d edoor de rechter vastgestelde wachttijden, waardoor het meer dan een jaar kan duren voordat de terugbetaling daadwerkelijk wordt uitbetaald. Houd hier dus rekening mee en onthoud: de aanhouder wint!


Vlucht geannuleerd: welke andere mogelijkheden tot financiële vergoedingen zijn er?

Naast het recht op een terugbetaling biedt de verordening ook richtlijnen voor verdere mogelijkheden tot het ontvangen van een financiële vergoeding. De belangrijkste en meest bekende daarvan is het recht op een compensatiebedrag voor gedupeerde passagiers, dat in bepaalde gevallen ook van toepassing kan zijn bij een annulering. Bovendien kunnen passagiers recht hebben op compensatie als hun vlucht meer dan drie uur vertraagd is, overboekt is of om andere redenen niet kan worden uitgevoerd.


Wanneer heb ik recht op compensatie voor mijn vlucht?

In sommige gevallen heb je recht op een compensatiebedrag voor de geannuleerde vlucht. Deze vorm van compensatie heeft niets te maken met een terugbetaling van ticketkosten. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de vliegkilometers en de opgelopen vertraging waarmee je op de bestemming bent aangekomen.

Op basis van Europese Verordening 261/2004 heb je recht op de volgende bedragen:

  • €250 p.p. voor vluchten tot en met 1.500 kilometer.
  • €400 p.p. voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer.
  • €400 p.p. voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer.
  • €600 p.p. voor alle overige vluchten.

 

Compensatiebedragen op basis van Europese Verordening 261/2004

 

Het recht op compensatie geldt voor alle passagiers, dus ook voor jonge kinderen - tenzij ze gratis meereisden. Voor vluchten met een afstand van meer dan 3.500 kilometer, met een vertraging tussen de 3 en 4 uur, behoudt de luchtvaartmaatschappij het recht om het compensatiebedrag met 50% te verminderen.

Je hebt alleen recht op compensatie als de vlucht minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vluchtdatum wordt geannuleerd en als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de annulering. Indien de betrokken luchtvaartmaatchappij je een vervangende vlucht aanbiedt, kan het compensatiebedrag onder bepaalde voorwaarden met 50% in mindering worden gebracht. De vervangende vlucht moet dan wel op een vergelijkbaar tijdstip vertrekken als de oorspronkelijk geboekte vlucht.

Om in aanmerking te komen voor compensatie moet de geannuleerde vlucht aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je werd minder dan 7 dagen voor het geplande vertrek op de hoogte gebracht van de wijziging: Indien je vervangende vlucht nu meer dan 1 uur vroeger vertrekt dan gepland, of je minstens 2 uur later op je bestemming aankomt dan gepland, heb je recht op compensatie.
  • Je werd tussen de 7 en 14 dagen voor het geplande vertrek op de hoogte gebracht van de wijzigng: Indien je vervangende vlucht nu meer dan 2 uur vroeger vertrekt dan gepland of je minstens 4 uur later op je bestemming aankomt dan gepland, heb je recht op compensatie.

Ben je in de afgelopen 2 jaar getroffen door een geannuleerde vlucht en wil je graag checken waar je recht op hebt? Gebruik onze gratis claimcalculator en ontdek binnen enkele minuten waar je recht op hebt. Wij helpen je vervolgens bij het claimen van de compensatie:

 

➜ Claim mijn compensatie

 


Heb ik recht op een vergoeding van extra gemaakte kosten?

Bij lange vertragingen (van 2 uur of meer) is de luchtvaartmaatschappij verplicht haar passagiers verzorging te bieden in de vorm van eten en drinken, indien nodig hotelverblijf en vervoer naar het hotel en communicatiemiddelen. Dit staat helemaal los van het recht op compensatie, die vastgesteld is op basis van de tijd die passagiers bij een vertraging verliezen.

De luchtvaartmaatschappij moet je verzien van de volgende verzorging:

  • Maaltijden en verfrissingen: Om je te compenseren voor het geleden tijdverlies heb je recht op maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd.
  • Hotelaccommodatie: In het geval van een geannuleerde vlucht kan het voorkomen dat de vervangende vlucht pas de volgende dag vertrekt. Het is dan uiteraard niet nodig om de nacht door te brengen op een bankje op de luchthaven! Als je één of meerdere nachten hebt moeten wachten tot je (vervangende) vlucht vertrekt, dan heb je recht op een (hotel)accommodatie.
  • Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie: De luchtvaartmaatschappij is ook verantwoordelijk voor het eventuele vervoer van en naar de accommodatie.
  • Twee gratis telefoon-, fax- of e-mailberichten: Je hebt recht op twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mail berichten.

Als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging aanbiedt, dan kun je dit in redelijke verhouding tot de wachttijd zelf aanschaffen en de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Zorg er daarom altijd voor dat je alle bonnetjes en aankoopbewijzen bewaart!


Hoe kan Vlucht-Vertraagd.nl helpen bij mijn claim?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de luchtvaartmaatschappij de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat er een voucher wordt aangeboden in plaats van de vergoeding waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.

Wat zijn de voordelen?

  • Geen papierwerk of rompslomp met de luchtvaartmaatschappij: wij nemen al het werk uit handen.
  • No cure, no pay! Onze 25% servicekosten rekenen wij alleen als we succes behalen met de claim.
  • Indien nodig brengen we de luchtvaartmaatschappij voor de rechter! Ons succespercentage is 98%.

 

➜ Claim mijn terugbetaling

 


Mijn claim is afgewezen door de luchtvaartmaatschappij: kunnen jullie helpen?

Heb je zelf een claim ingediend bij de airline en is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan.


De hulp van Vlucht-Vertraagd.nl inschakelen: hoe werkt dit?

Vlucht-Vertraagd.nl helpt je graag bij het claimproces, van het indienen van de claim tot het dagvaarden van de luchtvaartmaatschappij bij het uitblijven van betaling. Sinds 2010 zetten wij ons in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Vul je vluchtgegevens in en ontdek direct of je recht hebt op compensatie of een terugbetaling van je ticket. In slechts 3 minuten dien je jouw claim op basis van 'no cure, no pay' in. Mocht de luchtvaartmaatschappij het proces tegenwerken, dan brengen wij de luchtvaartmaatschappij voor de rechter. Alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten. Je kunt tot 2 jaar na de vlucht aanspraak maken op een vergoeding!
 

➜ Check mijn vlucht

 

Check vrijblijvend of je recht hebt op compensatie of een terugbetaling!

Check mijn vlucht