Fijne 100e verjaardag, KLM!

maandag 7 oktober 2019

Dit jaar viert KLM, de oudste commerciële luchtvaartmaatschappij ter wereld, haar 100e verjaardag. De airline heeft de afgelopen 100 jaar veel meegemaakt, waaronder één wereldoorlog en ontelbare jaren van politieke onrust in andere landen. Ondanks alles is de luchtvaartmaatschappij nog steeds Nederlands trots in de lucht. Gefeliciteerd, KLM!

Op 12 september 1919 kreeg KLM van koningin Wilhelmina het predicaat 'koninklijk'. Het was voor de Nederlandse monarchie erg belangrijk om een koninklijke luchtvaartmaatschappij te hebben. KLM was slechts één van de vele airlines in de Nederlandse luchtvaartindustrie, deze titel was dan ook een hele eer.

Tijdlijn: een hele eeuw KLM

Fijne 100e verjaardag, KLM!

Oktober 1919: De "Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën" wordt opgericht door een groep investeerders die Albert Plesman aanstelden om het dagelijkse toezicht op de gang van zaken te behouden.

Mei 1920: De eerste KLM vlucht wordt uitgevoerd door piloot Jerry Shar in een DeHavilland DH-16. van Londen naar Amsterdam Schiphol Airport.

Oktober 1924: De eerste intercontinentale testvlucht tussen Amsterdam en Batavia wordt uitgevoerd. Destijds was het van groot belang voor Nederland om een verbinding te hebben tussen Amsterdam en de kolonie in Indonesië.

1935: KLM introduceert als eerste luchtvaartmaatschappij een cabin crew, bestaande uit mannelijke stewards. Later werd dit veranderd in een groep dames; de welbekende 'stewardessen'.

September 1945: Na de Tweede Wereldoorlog hervat KLM haar normale activiteiten. Eerst alleen op binnenlandse routes, maar later ook naar andere Europese bestemmingen.

Mei 1946: KLM verbindt een route van Amsterdam naar New York en is daarmee de eerste luchtvaartmaatschappij die een brug slaat tussen het Europese vasteland en Amerika

Maart 1960:  KLM koopt haar eerste straalmotor. De Douglas DC-8 heeft 4 straalmotoren, waardoor de vliegtijd van dagen naar uren wordt teruggebracht.

Oktober 1975: KLM neemt de eerste Boeing 747-306B Combi over, het enige vliegtuig dat zowel passagiers als vracht vervoert. Dit geeft KLM een voorsprong op de markt en de luchtvaartmaatschappij versterkt daarmee haar economische positie.

December 1991: KLM introduceert haar loyaliteitsprogramma.

Maart 1994: KLM introduceert de ‘World Business Class', een nieuwe klasse gericht op de zakelijke reiziger op intercontinentale vluchten.

Mei 2004: De fusie van Air France en KLM is officieel een feit.

Augustus 2005: Airbus levert de eerste A330 aan KLM.

100 jaar KLM: opvallende verhalen

Het eerste cabinepersoneel ooit op een KLM-vlucht

Het eerste cabinepersoneel van KLM werd al in 1935 in dienst genomen. Het cabinepersoneel had als belangrijkste taken om voor de passagiers te zorgen, alert te blijven en de veiligheid van de passagiers te waarborgen. Ook kon het cabinepersoneel informatie geven over de route, het vliegtuig en de bestemming.

Vooral voor vrouwelijke stewardessen werd een verpleegkundige achtergrond als een groot voordeel gezien, terwijl extra ervaring in de hotelwereld de kansen van de aspirant-stewardessen bij de KLM vergrootte.

Aanvankelijk dacht men dat KLM de eerste luchtvaartmaatschappij was met cabinepersoneel aan boord van hun vliegtuigen, maar dit werd al snel afgezworen toen men ontdekte dat verschillende luchtvaartmaatschappijen in de VS voor 1935 stewardessen aan boord hadden.

Waar komt de KLM Economy class vandaan en waarom is deze opgericht?

De Economy Class werd vroeger de 'toeristenklasse' genoemd, waarvan de naam in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog werd aangepast. Vliegen was duur, maar de vliegtuigen werden steeds groter gebouwd, waardoor vliegen toegankelijker werd voor veel mensen. De zogenaamde toeristenklasse bood tickets aan die 30% goedkoper waren dan de oorspronkelijke prijs.

Al snel werd de toeristenklasse steeds populairder. In het begin van de jaren vijftig maakten 340.000 passagiers de Noord-Atlantische reis vanuit Nederland. Aan het eind van de jaren vijftig steeg het aantal passagiers dat met KLM in toeristenklasse vloog tot 770.000 passagiers. KLM profiteerde enorm van de nieuwe klasse: de verkoop van tickets steeg in het eerste jaar met 67%. De toeristenklasse werd daarom uitgebreid met meer routes.

Hoe gaat het er tegenwoordig aan toe bij KLM?

Tegenwoordig vervoert KLM jaarlijks 34,1 miljoen passagiers en 621.000 ton vracht. KLM en KLM Cityhopper verbinden zo'n 92 Europese en 70 intercontinentale bestemmingen met elkaar. Als onderdeel van SkyTeam Alliance kan de Nederlandse luchtvaartmaatschappij haar passagiers nog meer mogelijkheden bieden!

KLM vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt?

Problemen met je KLM vlucht? Dan heb je mogelijk recht op compensatie! Hoe werkt het? Maak snel en vrijblijvend gebruik van onze claimcalculator om te zien op hoeveel compensatie jij recht hebt. Ons team van claimspecialisten neemt het werk uit handen en zorgt ervoor dat jij de vergoeding ontvangt waar je recht op hebt!

➜ Check jouw vlucht