KLM beboet om misleidende prijzen
donderdag 9 oktober 2014
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een boete gekregen voor het onjuist vermelden van prijzen op haar website. Zij adverteerde namelijk met prijzen waarin de boekingskosten niet waren verwerkt; de ticketprijzen leken hierdoor 10 euro lager dan dat ze eigenlijk waren.
De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft KLM daarom een boete opgelegd, deze boete bedraagt 200.000 euro. "Consumenten hebben recht op prijzen waarin alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, zodat ze de prijzen kunnen vergelijken. Bovendien verstoren onduidelijke reisprijzen de onderlinge concurrentie,” aldus Anita Veger van de ACM.
In 2013 werden hierom ook al meerdere boetes uitgedeeld door het ACM; meerdere bedrijven hielden zich namelijk niet aan de regels. Lees hier meer.
Om deze reden scherpte de ACM in 2013 de regels voor de reisbranche dan ook aan. Sindsdien zijn aanbieders verplicht de prijs te vermelden waarvoor daadwerkelijk geboekt kan worden. Alle onvermijdbare kosten moeten daarbij inzitten.
Inmiddels zijn de prijzen op de website van KLM aangepast.
Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!