Boete voor rommelen prijzen vliegtickets

maandag 27 mei 2013

Den Haag - Onduidelijke prijzen bij vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen: bedrijven houden zich niet aan de regels. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat hoge boetes uitdelen aan bedrijven die onduidelijke prijzen vermelden. Een overtreding van de regels kan een boete van 450.000 euro opleveren. Ryanair kreeg in maart van dit jaar al een hoge boete opgelegd vanwege het overtreden van deze regels.

Onderzoek onduidelijk boekingsproces

Eind 2012 deed de Consumentenbond onderzoek naar de boekingsprocessen onder zestig reisaanbieders. Hierbij werd onderzocht of reisaanbieders zoals luchtvaartmaatschappijen en verkopers van pakketreizen hun prijzen duidelijk en correct weergaven. Conclusie was dat geen enkele website de prijzen helemaal duidelijk en correct weergeeft. Er komen bijna altijd kosten bij.

Ryanair kreeg eerder al een fikse boete ter grootte van 370.000 euro voor het overtreden van deze regels. De luchtvaartmaatschappij moet bij het aanbieden van vliegtickets alle voorzienbare en onvermijdbare kosten vermelden, maar deed dat niet.

Zware boetes voor onduidelijk boekingsproces

De ACM neemt met het boete-instrument een zeer duidelijke positie in; het moet afgelopen zijn met onduidelijke prijzen in de reisbranche. Consumenten moeten bij het boeken van een reis of accommodatie niet voor verassingen komen te staan waarbij ze extra moeten betalen voor extra diensten. De prijs in de advertentie moet de prijs zijn waarvoor de reis geboekt kan worden. Deze regels zijn er al, maar worden dus overtreden. Merk je dat een reisaanbieder de regels overtreedt, dan kun je als consument een klacht indienen bij Consuwijzer.

Campagne 'Reisprijzen, laat je niet inpakken'

Vandaag start de ACM samen met de Consumentenautoriteit de campagne 'Reisprijzen, laat je niet inpakken' om consumenten voor te lichten en duidelijk te maken hoe consumenten prijzen onderling kunnen vergelijken. De boetes dwingen bedrijven om duidelijke prijzen te vermelden. "Met duidelijke prijzen ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven. Consumenten kunnen dan beter kiezen en vergelijken," volgens Anita Vegter, bestuurslid bij ACM.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl