Terug naar nieuws

Consumentenautoriteit legt Ryanair hoge boetes op

Den Haag -- De Nederlandse Consumentenautoriteit heeft Ryanair in totaal 370.000 euro aan boetes opgelegd voor overtredingen in het onlineboekingsproces. Ryanair moet bij het aanbieden van vliegtickets alle voorzienbare en onvermijdbare kosten vermelden, maar dat doet de luchtvaartmaatschappij niet. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om heffingen en toeslagen.

Consumentenautoriteit

Onduidelijk boekingsproces Ryanair

Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit: "Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze." Inmiddels heeft Ryanair al verschillende onderdelen van het boekingsproces aangepast, maar voorheen was de uiteindelijke prijs die consumenten voor vliegtickets moesten betalen niet duidelijk. In het gros van de gevallen viel de prijs voor het vliegticket veel hoger uit dan de prijs waarvoor de ticket in eerste instantie was aangeboden. Ryanair heeft hier nu een boete voor gekregen, maar uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dit bij veel reisaanbieders het geval te zijn.

Onderzoek consumentenbond

In december afgelopen jaar publiceerde de consumentenbond een onderzoek over dit onderwerp. Er werd onderzocht of reisaanbieders hun prijzen op internet duidelijk en correct weergeven. Hieruit bleek dat een reis boeken via internet vaak duurder is dan men denkt. Hij onderzocht in totaal zestig reisaanbieders en concludeerde dat geen enkele website de prijzen helemaal duidelijk en correct weergaf.

Boete Ryanair

Inmiddels heeft de Consumentenautoriteit als Nederlandse toezichthouder op dit soort zaken een boete opgelegd. Ryanair moet in totaal 370.000 euro aan boetes betalen vanwege het schenden van de regels. Wanneer een consument bepaalde kosten niet kan vermijden bij de aankoop van een vliegticket dan moeten deze kosten al in prijs berekend zijn. Optionele aanvullende diensten op vrijwillige basis vallen daar buiten. 

Naast dat Ryanair nu de prijzen op haar website heeft aangepast door de voorzienbare en onvermijdbare toeslagen en heffingen in de prijs te berekenen is er nog een aanpassing. De luchtvaartmaatschappij vermeldt nu ook op haar Nederlandse website dat ze alleen een Engelstalige klantenservice heeft. Ook dit was een eis van de Consumentenautoriteit. 

Bron: ANP | Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd