Piloten hoeven waarschijnlijk niet langere vlieguren te maken

maandag 30 september 2013

Piloten moeten meer vlieguren maken en minder rusttijden hebben - dat was het voorstel van de Europese Commissie. Als de nieuwe wetgeving (EU-FTL) er echt zou komen, worden zogenaamde 'duties' van standby staan plus vliegtijd van tweeëntwintig uur mogelijk. In vergelijking: in Amerika geldt een limiet van 16 uur. De Europarlementariërs in het comité Vervoer en Toerisme hebben vandaag tegen gestemd.

Aanpassing rust- en werktijden

Vandaag werd een motie aangenomen om de voorgestelde wetgeving van de Europese Commissie te verwerpen. Met deze wetgeving zouden de nieuwe werk- en rustijden voor vliegend personeel van kracht worden. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), vicevoorzitter van de Transportcommissie, is blij dat de motie is aangenomen, zo stelt Luchtvaartnieuws.nl. "Verschillende onderzoekers, nota bene door de Europese Commissie zelf ingehuurd, adviseren piloten niet langer dan tien uur achter elkaar te laten vliegen in de nacht. De Commissie heeft dit advies aan de kant geschoven zonder uit te leggen waarom."

Komende maand zal het onderwerp tijdens de plenaire zittingen in het Europees Parlement besproken worden.

Vliegveiligheid

Een aanpassing van de rust- en werktijden zou de vliegveiligheid in gedrang kunnen brengen. Onderzoek, in 2012 uitgevoerd door vakbond VNV onder 660 piloten, toonde aan dat circa 30% van de piloten aan heeft gegeven recent in slaap gevallen te zijn tijdens een vlucht. Een op de vijftien piloten geeft zelfs aan recent op een vlucht te hebben gezeten waarbij beide vliegers in slaap zijn gevallen. De piloten kwamen voor 90% van de vier grote Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia, Arkefly en Martinair.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl