Shutterstock 358447820

Voucher aangeboden van de airline? Accepteer deze niet zonder dit te weten!

woensdag 29 april 2020

Luchtvaartmaatschappijen kunnen soms sluwe vossen zijn als het aankomt op het (niet) uitkeren van compensatie. Ze hebben een trucendoos vol met excuses om geen compensatie uit te keren en dit tast de betrouwbaarheid van een airline enorm aan. Zo bieden zij gedupeerde passagiers vaak vouchers aan die niet in vergelijking staan tot de compensatie waar je eigenlijk recht op hebt. Vlucht-Vertraagd.nl komt op voor jouw rechten als gedupeerde passagier en maakt je graag wegwijs in de Europese wetgeving omtrent compensatie bij vluchtvertraging.

➜ Check direct jouw vlucht


Waarom je moet oppassen met het aannemen van vouchers

Volgens Europese Verordening 261/2004 hebben reizigers recht op compensatie in het geval van een vluchtvertraging van drie uur of meer, mits er sprake was van buitengewone omstandigheden. Een truc die luchtvaartmaatschappijen vaak hanteren om onder deze wetgeving uit te komen is het aanbieden van reisvouchers op de luchthaven. Wij willen je dan ook adviseren om deze nooit zomaar te accepteren. Waarom niet? Dat lichten wij graag toe!

Reisvouchers zijn winstgevend voor airlines

De vouchers die worden aangeboden zijn bedoeld om een nieuwe vlucht mee te boeken en zijn meestal een jaar geldig. Als een maatschappij je deze vouchers aanbiedt, blijft het geld dus binnen het bedrijf. Hierdoor profiteren zij alleen maar van het feit dat jouw vlucht vertraging heeft opgelopen. In veel gevallen worden de vouchers niet eens ingewisseld voor een nieuwe vlucht, dubbel prijs voor de luchtvaartmaatschappij dus! En wees eerlijk, je geeft je tegemoetkoming toch veel liever uit aan iets naar eigen keuze?

Vouchers met een lagere waarde dan de compensatie

Naast het voordeel dat het geld binnen het bedrijf blijft, bieden airlines vaak vouchers voor een lager bedrag aan dan waar de passagier eigenlijk recht op heeft. Veel passagiers zijn niet op de hoogte van de bedragen die worden vergoed conform EU Verordening 261/2004 en gaan daarom blindelings akkoord met de aangeboden vouchers.

Belangrijker nog: eenmaal akkoord met de voucher verlies je al je verdere rechten op compensatie. Om deze reden luidt ons advies: accepteer nooit een reisvoucher. Uiteraard kun je vouchers voor eten of drinken wel aannemen, daar je heb je buiten de compensatie gewoon recht op!

Wat kan Vlucht-Vertraagd.nl voor mij betekenen?

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.

Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. Wij werken op basis van no cure no pay en alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!

Vragen? Neem contact met ons op

Heb je het antwoord op jouw vraag niet gevonden? Of twijfel je over het aanbod van de luchtvaartmaatschappij? Hier lees je hoe je met ons in contact kunt komen. Wij streven er altijd naar om je zo snel mogelijk te helpen.



Wat onze klanten over ons zeggen: