Waarom staan vliegtuigen met de neus richting de gate?

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom vliegtuigen altijd met de neus in de richting van de gate geparkeerd staan? Je zult nooit een vliegtuig zien die met de staart richting de gate staat. Je zou denken dat het een stuk efficiënter is om het vliegtuig andersom te parkeren, zodat het toestel zelfstandig naar de startbaan kan rijden. Wij leggen je graag uit hoe dit precies zit!

Te weinig ruimte

Vroeger werden vliegtuigen in het open veld geparkeerd, waar het vliegtuig gewoon weer vooruit kon vertrekken. Passagiers verlieten het toestel via de vliegtuigtrap en liepen door weer en wind over het platform richting de gate. Om ervoor te zorgen dat passagiers gemakkelijk en veilig van en aan boord van het vliegtuig konden komen, werd in 1961 de aviobrug geintroduceerd. Tevens is er tegenwoordig door al het drukke vliegverkeer een behoorlijk ruimtegebrek waardoor de toestellen zo efficiënt mogelijk geparkeerd moeten worden: het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar.

vliegtuig, vlucht, aviobrug, gate, luchthaven

Wat is een aviobrug?

Een aviobrug, ook wel een slurf genoemd, is een beweegbare brug die tussen de gate en het vliegtuig gekoppeld wordt en waar je als passagier doorheen loopt. Bij de komst van de aviobrug moest worden nagedacht over de meest handige plek om deze te koppelen aan het vliegtuig. Er is hierbij gekozen voor de vooringang van het toestel. Maar waarom wordt de achteringang van het vliegtuig hier dan niet voor gebruikt? Hier komt de jet blast bij kijken.

luchthaven, vliegtuig, vliegtoestel, gate, slurf, aviobrug

Een jet blast: wat houdt dit in?

Zodra de motoren van het vliegtuig gestart worden ontstaat er een krachtige luchtstroom achter de straatmotoren die vergelijkbaar is met een zware storm. Dit wordt een jet blast genoemd. Als het vliegtuig met de staart, en dus de motoren, in de richting van de gate geparkeerd zou staan dan kan deze luchtstroom mogelijk schade veroorzaken aan de gate. Het grote nadeel van het feit dat het vliegtuig in feit andersom geparkeerd staat, is dat het toestel achteruit richting de startbaan moet bewegen.

Van de gate naar de startbaan

In principe kunnen vliegtuigen wel op eigen kracht achteruit rijden; dit kost het toestel echter enorm veel kracht. Daarnaast maakt dit veel herrie en er komt veel CO2 uitstoot bij kijken, wat ongewenste extra vervuiling veroorzaakt. Om het vliegtuig op de startbaan te krijgen zonder dat het vliegtuig hier zelf moeite voor hoeft te doen heeft het toestel een duwtje nodig, wat een pushback wordt genoemd.

vliegtuig, pushback, luchthaven, gate

Pushback-trucks

Voor het uitvoeren van een pushback zijn pushback-trucks in het leven geroepen; Deze trucks worden afhankelijk van de grootte van het vliegtuig ingezet om ze naar de startbaan te helpen. Zo’n pushback-truck lijkt vanaf een afstand slechts een kleine truck, maar vergis je niet! De grootste truck kan een gewicht van ruim 50 ton optillen en achteruit duwen.

In dit filmpje kun je zien hoe een pushback in zijn werking gaat:


Video: Amsterdam Airport Schiphol

Wil je op de hoogte blijven van onze blogposts? Volg ons op Facebook en Twitter.
 

➜ Check gratis of jij recht hebt op vergoeding


Trustpilot reviews van Vlucht-vertraagd.nl


 

Check mijn compensatie