Vertraging door schade aan het vliegtuig dit is wat je moet doen

Wat moet ik doen als mijn vlucht vertraagd is?

dinsdag 18 september 2018

Je bent op tijd naar het vliegveld gekomen, hebt netjes op tijd ingecheckt en nu blijkt dat je vlucht vertraging heeft. Wat kan je nu het beste doen? Vlucht-Vertraagd.nl schiet te hulp! Wij hebben een stappenplan voor je gemaakt, zodat jij weet wat je moet doen als je vlucht vertraagd is.

Vraag om een vertragingsverklaring van de airline

Wanneer je vertraging van 3 uur of meer oploopt met het vliegtuig, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om haar reizigers te informeren over hun rechten. Vanaf dat moment kom je namelijk in aanmerking voor compensatie. Wanneer dit niet gebeurt, is het raadzaam om aan de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij verhaal te halen. Op dat moment is het ook aan te raden om te vragen wat de reden of oorzaak van de vertraging is. Luchtvaartmaatschappijen geven hiervoor vaak een vertragingsverklaring af, waarop de exacte tijden vermeld staat, en soms nog een specifieke oorzaak. Laten ze niets los over de aanleiding, probeer het dan later bij de crew tijdens de vlucht. Ook mondelinge informatie kan namelijk erg waardevol zijn.

➜ Check direct gratis je vlucht

Vanaf 2 uur vertraging recht op verzorging

Naast recht op informatie heb je bij een vertraging van meer dan twee uur ook recht op onder andere maaltijden en verfrissingen. Als de wachttijd totdat je vlucht vertrekt erg lang is, kun je soms ook een gratis hotelovernachting krijgen. De transfer van het vliegveld naar het hotel moet dan ook vergoed worden.

Mocht je deze verzorging niet aangeboden krijgen van de luchtvaartmaatschappij, vraag er dan altijd om! Luchtvaartmaatschappijen hebben vouchers voor eten en drinken die ze horen uit te delen aan passagiers. In het geval dat je toch genoodzaakt bent zelf eten en drinken te betalen, bewaar dan alle betaalbewijzen. Deze kosten kun je later namelijk weer terugvorderen.

Heeft je vlucht meer dan 3 uur vertraging?

Als je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is heb je volgens Europese wetgeving recht op een vergoeding van 250, 400 of 600 euro per persoon, ongeacht de prijs van je ticket.

  • Je hebt recht op compensatie van € 250,- voor vluchten tot en met 1.500 kilometer;
  • Je hebt recht op compensatie van € 400,-voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer;
  • Je hebt recht op compensatie van € 400,- voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer;
  • Voor alle overige vluchten heb je recht op een compensatie van € 600,-.

Omboeken vertraagde vlucht

Wanneer de vertraging zo ver oploopt dat je besluit om een nieuwe vlucht te boeken of helemaal niet meer te gaan, heb je in de meeste gevallen geen recht meer op compensatie. Je hebt dan namelijk afstand gedaan van de originele koopovereenkomst. Anders gezegd: je had alsnog met de vlucht kunnen gaan, weliswaar een aantal uur later, maar hebt besloten dit niet te doen. Maar let op: wanneer de luchtvaartmaatschappij je een nieuwe vlucht aanbiedt, vervallen je rechten ook, dus ook als dit niet op jouw initiatief gebeurt.

Vouchers of korting gekregen?

Als de luchtvaartmaatschappij je een voucher aanbiedt voor het ongemak is er in sommige gevallen ook geen recht op compensatie meer. Belangrijk is hierbij dat zij dan aangeven dat de voucher of korting geldt als een vorm van compensatie voor je vertraging, en dat dit gebeurt onder finale kwijting. Finale kwijting houdt in dat je verklaart geen aanspraak meer te maken op verdere rechten. Bonnen die worden aangeboden om eten en drinken mee te kopen vallen hier nooit onder. Deze verzorging is de luchtvaartmaatschappij namelijk verplicht te bieden en is helemaal onafhankelijk van de compensatie. Dit soort bonnen kun je dus met een gerust hart accepteren en gebruiken.

Vertraagd door buitengewone omstandigheden: geen compensatie

Naast alle bovengenoemde voorwaarden is de oorzaak van vertraging ook van belang. Er zijn omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij geen controle over heeft. Bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden als mist of sneeuw. Maar ook een staking van het luchthavenpersoneel is overmacht. In deze gevallen heb je geen recht op een vergoeding. Evengoed heb je wel nog recht op verzorging; dit is altijd onafhankelijk van de omstandigheden.

Wat heeft Vlucht-vertraagd.nl nodig om een claim in te dienen?

Wanneer je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft opgelopen, kun je ons inschakelen zodat wij compensatie voor je kunnen claimen. Maar daarbij is het slim om alle documenten die je tijdens de reis/boeking/vertraging hebt ontvangen, te bewaren. Denk hierbij aan: boekingsbevestiging, (e)-tickets, boardingpasses, vertragingsverklaring of eventueel zelfs de bagagelabels. Niet al deze documenten zijn strikt noodzakelijk om compensatie te claimen, maar het maakt het proces wel een stuk gemakkelijker.

Vragen? Neem contact met ons op!

Vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij zien hier om jou te helpen. Je kunt ons bellen van maandag tot en vrijdag tussen 9:00 en 12:00 en van 14:00 tot 17:00 op +31 20 261 67 61 . Ook kan je ons een mailtje sturen met je al je vragen via info@vlucht-vertraagd.nl.


Trustpilot reviews van Vlucht-vertraagd.nl