‘Spacer’ levert meer beenruimte op in vliegtuig

maandag 1 december 2014

De krappe beenruimte in vliegtuigen neemt toe en als oplossing is hier nu een ‘magisch’ vliegkussen voor gekomen, de zogeheten ‘Spacer’. Volgens de uitvinder GTRS-Seat is het wetenschappelijk bewezen dat dit kussen voor de langere reizigers onder ons de krapte zal verlichten. "De knie- en beenruimte neemt centimeters toe, simpel door een speciaal kussen op de stoel te leggen. Voor minder van 100 euro kunnen vliegmaatschappijen passagiers van meer dan 1.85 meter een eind tegemoet komen," aldus GTRS-Seat-directeur René de Moor.

Bij KLM en door de Club van Lange Mensen zijn inmiddels ook praktijktesten gedaan en deze hebben aangetoond dat het ondanks de groeiende zitbeperkingen aan boord van vliegtuigen voor hen comfortabeler zitten is met een verhoging.

Gisteravond heeft KLM de proeven bevestigd, maar: "we zien nog wel logistieke problemen. Waar worden deze kussen opgeslagen? Wanneer worden ze geboekt? Hoe en voor welke prijs worden ze aan passagiers verstrekt?"

Vorige week heeft KLM nieuwe, extra dunne economy class-stoelen in de Boeings 777 gelanceerd. Deze zouden een ruimer gevoel moeten geven, wat volgens De Moor een sprookje is. "Het wordt alsmaar krapper aan boord. In plaats van negen stoelen op een rij worden dat er nu tien. En er kunnen rijen bij worden gezet. Dergelijke ontwerpen zijn ook gebaseerd op de gemiddelde lengte van passagiers. Lange mensen hebben er niks aan."

KLM ontkent dat er sprake zou zijn van manipulatie. "In die vliegtuigen wordt het totaal aantal stoelen niet vergroot." Maar kritische reizigers wijzen erop dat vooral mensen in de dure businessclass profiteren, omdat daar veel meer ruimte is gecreëerd met nieuwe ‘bedstoelen’, ten koste van de goedkoopste klasse. "Dit is een zoethoudertje."

De Moor geeft aan dat met name de afdeling marketing van KLM bezwaren geuit heeft tegen de ’Spacer’. "Omdat ze liever zien dat lange en dikke passagiers voor een forse toeslag een iets ruimere zitplaats in de comfortclass boeken". KLM weerspreekt ook dat dit de reden zou zijn.

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!