
KLM-grondpersoneel overweegt 24 uur durende staking in juni 2025
dinsdag 17 juni 2025
Er dreigt een flinke verstoring op de luchthaven Schiphol in Amsterdam. De vakbonden die het KLM-grondpersoneel vertegenwoordigen, bereiden een 24 uur durende staking voor. Dit is het gevolg van het feit dat KLM niet aan de eisen van de collectieve arbeidsovereenkomst heeft voldaan. Er is nog geen officiële datum bekendgemaakt, maar de staking zal waarschijnlijk plaatsvinden na de NAVO-top die op 26 juni eindigt. Dit kan grote gevolgen hebben voor de start van het drukke zomervakantieverkeer.
Vlieg je binnenkort? Dit moet je weten over je rechten en hoe je vergoeding kan krijgen als je vlucht door de KLM-staking vertraagd of geannuleerd wordt.
Vind je vlucht en krijg compensatie
Luchtvaartmaatschappij | Vluchtroute | Vluchtnummer | Datum | ||
---|---|---|---|---|---|
![]() | OPO AMS | KL1574 Geannuleerd | 16-06-2025 | Claim nu | |
![]() | ABZ AMS | KL918 Geannuleerd | 16-06-2025 | Claim nu | |
![]() | AMS ATH | KL1953 Geannuleerd | 16-06-2025 | Claim nu | |
![]() | AMS BCN | KL1511 Vertraagd | 15-06-2025 | Claim nu | |
![]() | LIS AMS | KL1586 Vertraagd | 15-06-2025 | Claim nu | |
![]() | TLV AMS | KL462 Geannuleerd | 13-06-2025 | Claim nu | |
![]() | AMS LBA | KL1025 Geannuleerd | 13-06-2025 | Claim nu | |
![]() | AMS CDG | KL2252 Geannuleerd | 13-06-2025 | Claim nu |
Juni 2025: KLM-staking zorgt voor grote verstoringen op Schiphol
Een volledige stakingsdag van het KLM-grondpersoneel zal grote overlast veroorzaken op Schiphol, bovenop de druk die al ontstaat door de NAVO-top, die op 26 juni afloopt.
Schiphol kampt al met flinke uitdagingen. Zo is één start- en landingsbaan gesloten voor onderhoud en wordt een andere baan tijdelijk gebruikt als parkeerplaats voor privéjets van NAV VIP's. Bovendien begint de drukke periode van de zomervakantie bijna, met schoolvakanties in Nederland die op 5 juli starten.
Wie zit er achter de KLM staking van juni 2025?
Het KLM-grondpersoneel speelt een onmisbare rol bij het soepel laten verlopen van het vliegverkeer. Zij zorgen onder andere voor het laden en lossen van bagage, het slepen van vliegtuigen, het bijtanken, het afhandelen van vluchten en het helpen van passagiers bij de check-in en aan de gate.
Na 20 onderhandelingsrondes zonder akkoord weigert KLM een loonsverhoging te geven. In plaats daarvan stelde de airline een loonbevriezing van twee jaar voor — iets wat de vakbonden “onacceptabel” noemen.
De kloof tussen het management en het grondpersoneel is volgens vakbondsleiders onacceptabel groot geworden. Zo wijst CNV op het feit dat piloten €29 miljoen aan bonussen hebben gekregen en directeurs een variabele beloning van meer dan 32% zagen stijgen, terwijl het grondpersoneel geen financiële verbetering krijgt.
KLM-staking en vluchtverstoringen: heb ik recht op een vergoeding?
Volgens EU-verordening 261/2004 (EU261) geldt bij stakingen van luchtvaartpersoneel, zoals dat nu het geval is, dat dit niet wordt gezien als een “buitengewone omstandigheid.” Dit betekent dat KLM verantwoordelijk blijft voor de gevolgen van de staking en dus verplicht is om passagiers die hinder ondervinden compensatie te betalen.
Wat betekent dit voor jou? Als jouw KLM-vlucht door de staking wordt geannuleerd of vertraagd en je daardoor (meer dan) drie uur later aankomt op je eindbestemming, kun je mogelijk een vergoeding krijgen van maximaal €600 per passagier.
Hoe vraag ik een vergoeding aan bij een geannuleerde of vertraagde vlucht door de KLM-staking?
Als je KLM vlucht wordt geannuleerd of vertraagd, zorg dan dat je zoveel mogelijk informatie van de luchtvaartmaatschappij verzamelt. Bewaar ook alle relevante documenten, zoals je instapkaart, ticket en correspondentie met KLM. Deze documenten zijn belangrijk voor je claim.
Met deze documenten kun je je vergoeding eenvoudig aanvragen via Vlucht-Vertraagd.be. Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring en een succespercentage van 98%. We nemen het hele proces uit handen en communiceren rechtstreeks met de luchtvaartmaatschappij. Indien nodig, procederen we zelfs namens jou. Onze service werkt op basis van “no cure, no pay”: je betaalt enkel indien je je vergoeding daadwerkelijk hebt ontvangen.



Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!