Guillaume perigois w Vq C9dty3 VQ unsplash

Europese Commissie met plannen voor verdere verbetering passagiersrechten EU

woensdag 29 november 2023

De Europese Commissie heeft nieuwe voorstellen aangekondigd om de passagiersrechten in de Europese Unie te verbeteren. De voorgestelde veranderingen zijn vooral gericht op multimodale reizen en pakketreizen. Als de voorstellen worden geïmplementeerd, kunnen passagiers met een handicap ook een betere reiservaring verwachten.

Passagiersrechten voor multimodale reizen

Passagiers die gebruik maken van verschillende soorten vervoer tijdens één reis, kunnen betere rechten en bescherming verwachten. Als een passagier een multimodale reis koopt onder één vervoerscontract, moet de vervoerder hen bijstand verlenen in het geval van een gemiste aansluiting.

Daarnaast kunnen multimodale reizigers een betere toegang tot informatie voor en tijdens een multimodale reis verwachten. Dit omvat alle informatie over de minimale overstaptijden tussen de verschillende soorten vervoersdiensten die ze gebruiken.

Het is de moeite waard om op te merken dat er de laatste jaren een trend van samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen en spoorwegmaatschappijen te zien is. Air France biedt bijvoorbeeld al een vlucht + treindienst aan en United Airlines, Lufthansa Group en Deutsche Bahn hebben onlangs een soortgelijk aanbod aangekondigd voor reizigers van en naar Duitsland. We kunnen verwachten dat de nieuwe regelgeving de rechten zal verbeteren van passagiers die voor zo’n multimodale reisdienst kiezen.

Betere rechten voor passagiers met een handicap

De verbeteringen in de rechten van passagiers met beperkte mobiliteit hebben betrekking op twee belangrijke gebieden: reizen per vliegtuig en multimodaal vervoer.

Ten eerste, als een passagier begeleid moet worden door iemand anders om te voldoen aan de veiligheidseisen in de luchtvaart (de passagier kan bijvoorbeeld niet zelf de veiligheidsgordel vastmaken), dan moet de luchtvaartmaatschappij de begeleider gratis vervoeren. Indien mogelijk moet de begeleider ook naast de passagier zitten die hij/zij helpt. Dit recht bestond al voor reizigers per trein, schip en bus, maar zal nu ook gelden voor vliegreizen.

Ten tweede moeten passagiers met beperkte mobiliteit die overstappen op een andere vervoerswijze bijstand krijgen op overstappunten van vervoerders/terminal operators. Dit geldt echter alleen voor passagiers die multimodaal reizen in het kader van één contract of in het geval van reizen via multimodale passagiers knooppunten.

Rechten voor pakketreizigers

De Europese Commissie belooft ook verbeteringen voor mensen die hun reis (inclusief vluchten) boeken via reisbureaus of websites die tickets verkopen. Het nieuwe rechtenpakket omvat de garantie van betere informatie voor passagiers over hun rechten, zoals het recht op een geldelijke terugbetaling in plaats van een voucher, in het geval van een geannuleerde reis.

Echter, deze nieuwe voorstellen lijken de kwestie van pakketreizigers niet volledig op te lossen.

"De voorstellen van de Commissie suggereren dat een luchtvaartmaatschappij de terugbetaling binnen 7 dagen aan de reisorganisatie overmaakt en dat de passagier de terugbetaling dus binnen 14 dagen na de annulering van de reis zou moeten ontvangen. We weten echter uit ervaring dat dergelijke termijnen zelden worden nageleefd en gehandhaafd. Dit betekent dat er nog steeds vertragingen in uitbetalingen en andere problemen met uitbetalingen zullen zijn - en reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen zullen naar elkaar blijven wijzen en zeggen: Het is hun schuld! We verwachten dat veel zaken met betrekking tot pakketreizen nog steeds via de rechter zullen moeten worden afgedwongen," zegt Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl, een organisatie die vliegtuigpassagiers helpt bij het claimen van hun rechten in het geval van verstoorde vluchten.

"Onder de voorstellen is er ook een idee om een fonds op te richten dat passagiers beschermt in het geval van insolventie van een reisbureau, waarbij het bureau niet in staat is om de restituties uit te betalen. Als dit idee echter niet wordt uitgevoerd, zal er niet echt iets veranderen en kunnen passagiers nog steeds zonder geld komen te zitten en/of in lange juridische gevechten belanden," voegde Van Bokhoven toe.

Ontbrekende schakel: luchtvaartmaatschappijen

Volgens Van Bokhoven verschuiven de nieuwe voorstellen de discussiepunten in de richting van online reisbureaus, terwijl er meer zou moeten worden gedaan met betrekking tot het handelen van luchtvaartmaatschappijen.

"Het fonds dat passagiers beschermt tegen insolventie van een reisdienstverlener moet ook worden ingevoerd voor luchtvaartmaatschappijen, niet alleen voor reisbureaus. Ook zou er meer handhaving moeten zijn met betrekking tot de uitbetalingstermijnen die zijn vastgesteld voor reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen. Dit zijn slechts een paar van de vele punten die nog moeten worden geïmplementeerd om passagiers niet in de kou te laten staan bij vlucht- en reisonderbrekingen."

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 helpt Vlucht-Vertraagd.nl (onderdeel van Your-ce.com) passagiers te vechten voor hun rechten in het geval van vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten. We hebben juridisch teams in 9 landen, hebben 98% van de rechtszaken gewonnen en werken uitsluitend op basis van ‘geen succes, geen kosten’.