Airport gd874006c1 1920

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen blijven vluchten annuleren als gevolg van personeelstekorten

woensdag 25 mei 2022

De Nederlandse luchtvaartsector blijft geplaagd door personeelstekorten in de sector. Problemen bij KLM en Transavia en ook bij luchthaven Amsterdam Schiphol Airport, leiden tot steeds meer vertragingen en annuleringen van vluchten.

Personeelstekort Transavia - 2% van de Transavia vluchten geannleerd tussen april en oktober 2022.

Op 20 mei 2022 heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Transavia aangekondigd dat zij in de periode van april en tot en met oktober 2% van haar vluchten zal moeten annuleren. Tienduizenden passagiers zullen geraakt worden door deze annuleringen.

Transavia is gedwongen zomer vluchten te annuleren voornamelijk als het gevolg van personeelstekorten, een probleem dat op dit moment de hele industrie raakt. De personeelstekorten bij Transavia zij n echter extra problematisch omdat het personeel van de luchtvaartmaatschappij overstapt naar Transavia's moedermaatschappij KLM. Bij KLM zijn de arbeidsvoorwaarden simpelweg beter, zo kan het personeell dat op meer lange afstandsvluchten werkt, tussen twee vluchten in een dag rusten in het buitenland.

Tom van Bokhoven, Vlucht-Vertraagd.nl's CEO, reageerde op dit niews afgelopen vrijdag in een interview op de Nederlandse tv zender RTL.


Transavia vlucht geannuleerd korter dan 14 dagen voor vertrek?

Vraag een terugbetaling van je ticket en een compensatie tot en met €600 aan!

Claim nu

KLM personeelstekort - 12 KLM vluchten geannuleerd afgelopen zondag

Personeelstekorten lijkt een zich verspreidende ziekte te zijn onder Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Twee dagen na de aankondiging van Transavia over annuleringen van zomer vluchten, is het moeder luchtvaartmaatschappij KLM die afgelopen zondag - op een van de drukste dagen voor de luchtvaart- 12 vluchten annuleerde. Deze annuleringen betreffen vluchten binnen Europa en kwamen bovenop de 42 al eerder geannuleerde vluchten.

KLM kampt al maanden met personeelstekorten, echter het zomerseizoen maakt dit probleem extra zichtbaar. Ondanks de positieve ontwikkelingen en herstel van de luchtvaartindustrie, heeft KLM nu minder vlluchten vertrekkend- en aankomend van Schiphol.


Vertraagde of geannulleerde KLM vlucht?

Claim nu tot €600 compensatie en volledige terugbetaling van je ticket!

Claim nu

Amsterdam Schiphol Airport - personeelsterkorten op een van Europa's drukste luchthavens

Amsterdam Schiphol Airport kampt eveneens met personeelstekorten Afgelopen maandag moesten passagiers tot 6 uur wachten om door de beveiliging te komen. Het luchthavenpersoneel doet er alles aan om de wachtende passagiers in de uren-lange rijen tegemoet te komen (bijvoorbeeld door water uit te delen) maar de situatie blijft chaotisch.

Amsterdam Schiphol's problemen begonnen eind april, kort voor de Nederlandse meivakante. Ondanks beloftes om de situatie te verbeteren, worstelt het management van de luchthaven nog steeds met het aannemen en trainen van nieuw personeel. Gezien de huidige personeelstekorten in de markt, is het zeer waarschijnlijk dat de problemen op Schiphol de hele zomer van 2022 zullen aanhouden.

Volgens analisten van het bedrijf Vlucht-Vertraagd.nl zullen mogelijk een miljoen mensen hinder ondervinden van de personeelsproblemen op Schiphol in de komende maanden.

Vertraagde of geannuleerde vlucht? Krijg compensatie en terugbetaling van je ticket!

Op basis van EU Verordening (EG) 261/2004 kunnen passagiers wiens vlucht vertraagd of geannuleerd is compensatie claimen tot €600 en/of terugbetaling van het ticket aanvragen.

De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht:

  • Vertraagde vlucht - wanneer heb je recht op compensatie? Je hebt mogelijk recht op compensatie als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is.
  • Geannuleerde vlucht - wanneer heb je recht op compensatie en terugbetaling van je ticket? Je kunt altijd om terugbetaling van je ticket vragen als je vlucht maar geannulleerd is door de luchtvaartmaatschappij en je geen gebruik hebt gemaakt van een door de luchtvaartmaatschappij aangeboden alternatieve vlucht. Om (ook) compensatie te claimen voor je geannuleerde vlucht dient de annulering van je vlucht korter dan 14 dagen voor vertrek te zijn aangekondigd.

De luchtvaartmaatschappij kan je verzoek voor compensatie alleen afwijzen indien er sprake was van buitengewone omstandigheden zoals heel slecht weer of terroristische dreiging.

Is je vlucht vertraagd of geannuleerd als gevolg van de problemen op Amsterdam Schiphol? Controleer je vlucht en dien direct een claim in - je hebt mogelijk recht op compensatie tot €600!

Check mijn vlucht