Miguel angel sanz G Zc Eq Yn KCIA unsplash

Tientallen vluchten geschrapt op Schiphol - kunnen passagiers een vergoeding claimen?

vrijdag 29 april 2022

KLM heeft tientallen vluchten geschrapt de komende dagen als gevolg van personeelstekorten bij zowel de luchtvaartmaatschappij zelf als bij de luchthaven Schiphol Airport. Getroffen passagiers hebben recht op terugbetaling van hun ticket en kunnen daarnaast compensatie claimen.

Sinds de Schiphol stakingen door KLM personeel op 23 april, worstelen zowel luchtvaartmaatschappijen als luchthaven Schiphol met het verwerken van passagiers. Chaos op Schiphol is het resultaat - passagiers staan uren vast bij het inchecken van de bagage en veiligheidscontroles en sommige passagiers krijgen dan ook nog het bericht dat hun vlucht geannuleerd is of lange vertraging oploopt.

“Wij zien een enorme toename van claims als gevolg van de problemen op Schiphol en bij de luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen maand hebben we al 11.000 passagiers mogen bijstaan.” aldus Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl in een interview met RTL Z.

KLM annuleerde vluchten Schiphol

Passagiers kunnen compensatie claimen en terugbetaling van hun ticket aanvragen

Zoals Van Bokhoven uitlegt, kunnen passagiers die getroffen worden door de chaos op Schiphol mogelijk financiële vergoeding krijgen. “Het annuleren van een vlucht is niet zonder consequenties voor de luchtvaartmaatschappij. Passagiers hebben recht op terugbetaling van het ticket maar in sommige gevallen ook recht op een extra vergoeding die kan oplopen tot €600.”

Dezelfde financiële compensatie is ook te claimen bij vertragingen vanaf 3 uur,

Deze rechten zijn wettelijk beschermd door EU Verordening 261/2004.

Claim indienen

Hoeveel compensatie kan ik krijgen als mijn vlucht vanaf Schiphol is geannuleerd?

  • Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro.

  • Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro.

  • Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU bedraagt de vergoeding ook 400 euro.

  • Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU bedraagt de vergoeding €600 - maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.

vluchtcompensatie

Hoe compensatie claimen?

Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen nog steeds vaak om passagiers de compensatie te betalen waarop zij recht hebben, vooral ook in chaos situaties zoals op Schiphol.

Bij Vlucht-vertraagd.nl hebben we alleen al in april ruim 11.000 passagiers geholpen in hun gevecht voor een eerlijke behandeling door luchtvaartmaatschappijen. Ruim 10 jaar ervaring, een juridisch team en live in 9 landen: wij doen een efficiënte analyse van uw claim en komen op voor uw recht - zelfs al we daarvoor een rechtszaak moeten starten.

Wij werken op ‘no cure, no pay’ basis.

Claim nu