Alles over de staking van Lufthansa cabinepersoneel op 20 oktober

dinsdag 15 oktober 2019

Het cabinepersoneel van Lufthansa heeft aangekondigd om zondag 20 oktober te gaan staken. Cabinevakbond Ufo heeft zijn leden opgeroepen om vijf uur lang het werk neer te leggen. Lufthansa is het niet eens met de acties en noemt deze zelfs illegaal.

Waarom gaat het cabinepersoneel staken en wat zijn de gevolgen voor jou als passagier? Kun je compensatie claimen als jouw vlucht hierdoor verstoord is? Wij zetten alle informatie voor je op een rijtje.

Wanneer gaat Lufthansa staken?

De actie op de luchthavens van Frankfurt en München zal plaatsvinden op zondag 20 oktober, tussen 06.00 en 11.00 uur. De vakbond heeft ook stakingsacties aangekondigd bij Germanwings, Eurowings, CityLine en SunExpress.

De stakingsacties werden op maandag 14 oktober in een Youtube-video aangekondigd door Daniel Flohr, vakbondsleider van Ufo.

Waarom wordt er gestaakt?

Vakbond Ufo eist een salarisverhoging van 1,8 procent over een periode van zes maanden. Lufthansa wil juist kosten besparen, en gaf eerder dit jaar al een winstwaarschuwing af, gezien de hevige concurrentiestrijg en stijgende brandstofkosten.

Reactie van Lufthansa

Lufthansa noemt de staking illegaal, en verzekert passagiers dat alle geplande vluchten van 20 oktober door zullen gaan. Ook meldt de luchtvaartmaatschappij gerechtelijke stappen tegen vakbond Ufo te overwegen.

Alles over de staking van Lufthansa cabinepersoneel op 20 oktober

Wat zijn mijn rechten als passagier?

Als jouw vlucht niet verloopt als gewenst, dan heb je recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij. Bij een vertraging of annulering is de luchtvaartmaatschappij verplicht om onderstaande verzorging te bieden:

  • maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd
  • een hotelaccommodatie indien het noodzakelijk is een (extra) nacht te blijven, inclusief vervoer
  • twee telefoongesprekken, faxberichten of e-mails

De verzorging is altijd in redelijke verhouding tot de wachttijd. Als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging aanbiedt, dan kun je dit zelf in redelijke verhouding aanschaffen. De kosten kun je later terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Zorg er dan wel voor dat je de bonnetjes hiervan goed bewaart, deze heb je nodig bij het terugclaimen van je uitgaven!

Heb ik recht op een financiële vergoeding?

Jouw recht op compensatie hangt in het geval van een staking af van welke partij er heeft gestaakt:

Staking van de luchtvaartmaatschappij

Is jouw vlucht geannuleerd omdat er een piloten- of cabin crew staking gaande is? Dan kun je compensatie claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Alle bovengenoemde rechten (verzorging, teruggave van de vliegtickets etc.) zijn van toepassing en de vergoeding komt hier bij.

Staking van de luchthaven

Vindt er een staking van het luchthavenpersoneel plaats, bijvoorbeeld die van de luchtverkeersleiding? Dan is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor de gevolgen hiervan. Een staking van het personeel van de luchthaven ligt namelijk buiten de invloedsfeer van de luchtvaartmaatschappij en daardoor hoeven zij geen compensatie uit te keren als hierdoor je vlucht vertraagd of geannuleerd is.

Hoe Vlucht-Vertraagd.nl je kan helpen in deze situatie

Weet je niet zeker of je recht hebt op compensatie? Geen probleem! Check jouw vlucht in onze claimcalculator, dien vervolgens jouw claim bij ons in en wij zoeken het voor je uit. Komt bij onze analyse naar voren dat de problemen zijn ontstaan door een staking van het personeel van de luchthaven, dan sluiten we je dossier kosteloos. We werken namelijk op basis van no cure no pay. Dit houdt in dat we alleen kosten vragen voor onze service als jouw claim wordt uitbetaald door de luchtvaartmaatschappij. Zo niet, dan sluiten we je dossier zonder dat hier kosten aan verboden zijn.

➜ Check mijn vlucht