Cocaine in luier Schiphol

Meer vertragingen op Schiphol zorgen voor meer compensatie claims

donderdag 16 augustus 2018

Eerder dit jaar steeg het aantal passagiers op Schiphol nog met 5,4 procent. Echter is de groei in juli vrijwel tot stilstand gekomen. In misschien wel de drukste vakantiemaand verwelkomde de luchthaven iets minder dan 6,8 miljoen passagiers, dit is opnieuw een stijging van een half procent in vergelijking met juli vorig jaar. Desalniettemin komt dit neer op slechts 33.000 passagiers. Hoewel het passagiersaantal steeds met 'slechts' een half procent, steeg het aantal langdurige vertragingen met maar liefst acht procent.

Bereken of ik recht heb op compensatie voor mijn vertraagde vlucht

Verdere stijging passagiers Schiphol lijkt uitgesloten

Verdere stijging van het aantal passagiers lijkt uitgesloten doordat het het maximale aantal slots bereikt is. Hierom kan het aantal vluchten op Schiphol niet meer toenemen. Het aantal vliegbewegingen daalde in juli zelfs met ongeveer 2 procent naar 45.550. Dat zijn er zo'n duizend minder dan in dezelfde maand in 2017. Dankzij hogere bezettingsgraden en de inzet van grotere vliegtuigen kon het aantal reizigers toch stijgen. Opvallend is wel dat het aantal intercontinentale passagiers met 5,5 procent in de lift zat, terwijl het aantal reizigers op vluchten binnen Europa met 1,4 procent daalde. Langdurige vluchten buiten Europa met een grote vertraging krijgen op basis van de Europese compensatiewetgeving vaak 600,- euro compensatie per persoon.

Drukste dag Schiphol in cijfers

Op 30 juli beleefde Schiphol de drukste dag van het jaar. Op die dag maakten 233.000 passagiers gebruik van de luchthaven, waarvan er 80.000 vertrokken, 75.000 arriveerden en 78.000 overstapten. De dag verliep buiten veel vertragingen zonder noemenswaardige problemen. Het vrachtvervoer op Schiphol zat in juli opnieuw in de min, en daalde met drie procent naar 144.359 ton. In de eerste zeven maanden van 2018 daalde met vrachtvervoer met 2,7 procent naar bijna 989.000 ton.

Vertragingen op Schiphol tot twee jaar terug geven recht op compensatie

Passagiersrechtenwebsite Vlucht-vertraagd.nl krijgt in 2018 steeds meer compensatieclaims binnen van vluchten die vertrokken vanaf de Amsterdamse luchthaven Schiphol. Het lijkt erop alsof het groeiplafond desondanks de genomen maatregelen zorgt voor meer vertraagde en geannuleerde vluchten.

Was jouw vlucht via Schiphol in de afgelopen 2 jaar vertraagd? Dan kan je door de 'claim calculator' van Vlucht-vertraagd.nl nu terug in de tijd ontdekken of je alsnog recht hebt op compensatie. Door geavanceerde technologie geeft de calculator die allereerst vluchtnummer en datum nodig heeft advies over de hoogte van de compensatie. 

Bereken of ik recht heb op compensatie

Trustpilot-Reviews of Vlucht-vertraagd.nl & Flight-Delayed.co.uk