Storing op Schiphol: wat zijn je rechten

woensdag 22 november 2017

Dinsdag had Schiphol te kampen met een storing in het luchtverkeersleidingsysteem waardoor vluchten van en naar Schiphol werden vertraagd of geannuleerd.

Eurocontrol meldde rond half 12 de storing en om 5 uur in de middag was deze verholpen. De storing van ruim 5 uur heeft enorme gevolgen gehad voor de uitvoering van honderden vluchten. KLM heeft zo’n 80 vluchten moeten annuleren en hoopt vandaag weer op schema te kunnen vliegen.

Gestrande passagiers

Van de 1231 vluchten zijn er gisteren 208 geannuleerd en het is de bedoeling om alle gestrande passagiers zo snel mogelijk weer thuis te krijgen. Andere luchtvaartmaatschappijen dan KLM hebben vandaag geen vluchten geannuleerd, meldt een woordvoerder van Schiphol. De Luchtverkeersleiding Nederland, waar de storing plaatsvond, heeft aangegeven dat het niet om een cyberaanval of hack gaat, maar heeft de oorzaak nog niet kunnen achterhalen.

Waar heb je recht op?

Wanneer er zich problemen op de luchthaven voordoen, kan de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk worden gehouden voor de vertraging of annulering die hier gevolg van is. Dus een compensatie kan in dit geval niet geclaimd worden. Waar de luchtvaartmaatschappij in geval van annulering wel voor moet zorgen is een alternatieve vlucht om alsnog op de eindbestemming terecht te komen en eventuele accommodatie als dit nodig is. Bij vertraging hoort naar de duur van de vertraging passende verzorging in de vorm van eten en drinken aangeboden te worden.