Departures

Meer vertraging voor Nederlandse vliegpassagiers deze zomer

maandag 26 september 2016

Vier op de tien van de vluchten vertrekkend van Nederlandse luchthavens liep afgelopen zomer een vertraging op. In de maanden juni tot en met augustus reisden er een recordaantal van circa 20,5 miljoen passagiers van- en naar Nederland. Ongeveer 245.000 passagiers, waaronder naar schatting 81.000 Nederlanders, liepen een langdurige vertraging op van meer dan 3 uur. Een stijging van bijna 30% blijkt uit cijfers van Vlucht-vertraagd.nl de belangrijkste vertegenwoordiger van passagiersrechten in Nederland.

Stakend vliegpersoneel, slecht weer, technische mankementen maar vooral operationele problemen bij luchtvaartmaatschappijen gooiden deze zomer roet in het eten van veel vliegpassagiers. Luchtvaartmaatschappij Vueling kampte het vaakst met problemen en presteerde het slechtst van de onder de Nederlandse passagiers meest populaire luchtvaartmaatschappijen.

Klachtenstroom

“Over de afgelopen drie zomermaanden ontvingen we van al ruim 9000 Nederlandse passagiers een claim voor een schadevergoeding en de klachtenstroom blijft doorgaan deze maand. We verwachten dat de teller boven de 12.000 klachten zal uitkomen,” zegt directeur Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl. “In totaal zagen we dat er deze zomer 1.254 vluchten een vertraging opliepen van meer dan drie uur terwijl dit er in 2015 nog ver onder de 1000 waren.”

Slechtst presterende luchtvaartmaatschappijen

Passagiers die een vlucht boekten bij Vueling hadden het meeste pech, ruim 39% van van de Spaanse maatschappij kwam met een vertraging aan. Operationele problemen waren de grootste reden waarom zoveel vluchten met een lange vertraging op hun bestemming aankwamen.

Passagiers die een vertraging hebben opgelopen, kunnen echter op weinig steun rekenen. Van KLM, Arkefly en Transavia kan gezegd worden dat klachten serieus in behandeling worden genomen, anders is dat bij prijsvechters als easyJet en Ryanair. Budgetairline easyJet reageert zelden op claims die passagiers zelf indienen en Ryanair heeft liever geen bemoeienis van buitenaf, zodat ze gemakkelijk om uiteenlopende redenen rechtmatige claims af kunnen wijzen.

“Helaas zien we dat er door het gros van de luchtvaartmaatschappijen een loopje wordt genomen met de rechten van passagiers. Deze passagiers hebben de grootst mogelijke moeite een vergoeding te verkrijgen. Wij worden dan ook vaak ingeroepen als passagiers al een poging hebben gedaan. Luchtvaartmaatschappijen nemen de klacht pas na onze bemoeienis serieus,” stelt Van Bokhoven.

De rechten van vliegpassagiers worden door Europese wetgeving beschermd, tot twee jaar na een vertraagde vlucht kunnen passagiers de vergoeding aanvragen en de vergoeding kan oplopen tot 600 euro per passagier.

Geschreven door: Team Vlucht-Vertraagd.nl