Surinam Airways schuift schuld technisch mankement af op andere airline
vrijdag 1 april 2016
De luchtvaartmaatschappij waarbij zich een technisch mankement voordoet, is verantwoordelijk voor de vertraging die passagiers oplopen. Dat is het oordeel van de kantonrechter in Rotterdam in een zaak waarbij Surinam Airways probeerde de schuld af te schuiven op de maatschappij die de vervangende vlucht verzorgde. De passagiers op deze vlucht maken volgens de rechter dan ook aanspraak op een financiële vergoeding van € 600,- per persoon.
Technisch mankement
Op 20 april 2014 zou vlucht PY993 van Amsterdam naar Paramaribo vliegen met luchtvaartmaatschappij Surinam Airways (SLM). Op het moment van vertrek ontstond er echter een technisch mankement. De zogenoemde Engine Fuel Pump, oftewel de brandstofpomp, bleek verouderd en werkte daardoor niet meer optimaal. SLM kon de vlucht niet uitvoeren en dit resulteerde in een vertraging van vier uur. De airline besloot een andere luchtvaartmaatschappij in te schakelen om de vlucht alsnog te kunnen uitvoeren. De uitvoerende maatschappij was Wamos Air.
Stroom aan klachten
Surinam Airways kreeg vervolgens veel klachten van ontevreden passagiers die de wettelijke compensatie wilden claimen. De maatschappij gaf als reactie hierop dat de schuld bij Wamos Air lag, de partij die op verzoek van SLM de vlucht feitelijk had uitgevoerd. De zaak werd voor de kantonrechter gebracht, in het nadeel van SLM. Wamos Air had volgens de kantonrechter niks te maken met het defect aan het toestel van SLM; Wamos was slechts de uitvoerende maatschappij. De gedupeerde passagiers van vlucht PY993 hebben volgens de kantonrechter dan ook recht op een compensatie van €600,- per persoon van SLM.
Wanneer recht op compensatie?
In dit geval was er sprake van een technisch probleem aan het vliegtuig, dat de maatschappij had kunnen verhelpen. Dergelijke technische mankementen behoren bovendien tot de normale operationele verantwoordelijkheid van luchtvaartmaatschappijen, ook wanneer ze zich onverwacht voordoen. Maatschappijen zijn het daar echter vaak niet mee eens en zullen zich doorgaans dan ook proberen beroepen op overmacht, of in dit geval: een andere airline de schuld geven.
Zat u ook op vlucht PY993? Dien dan snel een claim in!
Geschreven door Team Vlucht-Vertraagd.nl
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!