Airplane 839053 640

Alsnog compensatie vertraagde vliegtuigpassagiers

woensdag 30 september 2015

Duizenden Nederlandse vliegtuigpassagiers kunnen alsnog gecompenseerd worden wanneer zij de afgelopen twee tot zes jaar een vertraging hebben opgelopen. Luchtvaartinspectie ILT heeft toegegeven dat zij klachten van veel vliegtuigpassagiers verkeerd hebben behandeld. Dat meldt De Telegraaf vanochtend.

Bij de klachten waarvoor de passagiers nu achteraf in het gelijk worden gesteld gaat het om vertragingen van meer dan drie uur door een technisch mankement aan het vliegtuig. Hierdoor kunnen passagiers nu alsnog een compensatie ontvangen, die op kan lopen tot €600 per persoon.

Claims voor technische mankementen wel rechtsgeldig

De vliegtuigpassagiers hebben zich laten afschepen door de betreffende luchtvaartmaatschappijen, die zich altijd op overmacht hebben beroepen. Slechts 10 procent is met succes naar de rechter gestapt. Toezichthouder ILT koos voor een Europese richtlijn, die in sommige gevallen voordelig uitviel voor de luchtvaartmaatschappijen. Door de uitspraak van het Europese Hof van eerder deze maand, waarin werd bepaald dat een technisch mankement meestal geen buitengewone omstandigheid is, is er nu één lijn getrokken. Hierdoor zal het voor de luchtvaartmaatschappij moeilijker worden de claim nog af te wijzen.

Tot zes jaar terug claimen

In veel gevallen zal hier echter alsnog gerechtelijke actie voor ondernomen worden; rechtsgeldige claims zullen niet automatisch uitbetaald worden. De vervaltermijn voor deze claims is twee jaar, maar bij vluchten naar bijvoorbeeld Duitsland of Engeland geldt vaak een ruimere termijn, waardoor claims in bepaalde gevallen zelfs tot zes jaar terug ingediend en heropend kunnen worden. 

Heeft u in de afgelopen zes jaar een vertraging opgelopen van langer dan drie uur en heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Dan helpen wij u graag. U kunt gemakkelijk via deze pagina checken of u recht heeft op een compensatie.


Geschreven door Team Vlucht-Vertraagd.nl

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!