SP wil billboards op Schiphol met informatie passsagiersrechten

woensdag 17 december 2014

De SP pleit voor betere informatievoorziening op Schiphol om reizigers bewust te maken van hun rechten. Afgelopen jaren hebben duizenden vertraagde passagiers namelijk geen vergoeding gekregen, terwijl ze daar mogelijk wel recht op hadden. Dit komt door de slechte informatievoorzieningen hierover, stelt de SP nu.

SP-kamerlid Farshad Bashir wil daarom dat de overheid haar informerende taak serieus neemt. “We kunnen in dit geval een voorbeeld nemen aan Roemenië waar elektronische borden op het vliegveld reizigers attent maken wat hun rechten zijn bij vertraging. Op Schiphol zouden dergelijke borden ook moeten komen.” Claims verlopen ook pas na twee jaar en deze vertraagde passagiers in het verleden kunnen mogelijk dus alsnog geld terugkrijgen.

Luchtvaartmaatschappijen zijn het bij vertragingen en annuleringen verplicht aan hun passagiers informatie te verstrekken over hun rechten met betrekking tot verzorging en het claimen van compensatie. Dit gebeurt echter maar zelden, en wanneer het wel gebeurt vertelt de luchtvaartmaatschappij er vaak ten onrechte bij dat er van die compensatie geen sprake is omdat de vertraging of annulering het gevolg was van buitengewone omstandigheden. En voor het niet volgen van deze regels worden helaas maar zelden boetes uitgedeeld door de bevoegde inspecties. Daarom is bewustwording van de passagiers zelf van groot belang.

“Juist Schiphol waar zo veel reizigers komen, is de ideale plek om nieuwe ontwikkelingen te communiceren. Reizigers hebben het recht om hun rechten te kennen,” aldus Bashir.

Geschreven door: Team Vlucht-Vertraagd.nl