Groep studenten ontvangt ruim 14000 euro voor vliegtuigvertraging

Studentengroep ontvangt ruim 14.000 euro na vertraging vliegtuig

dinsdag 13 augustus 2013

Amsterdam -- Een groep studenten heeft de vlucht van hun leven gehad. Op weg van Amsterdam naar Hong Kong liepen ze ruim vijf uur vertraging op, waardoor ze ook nog hun aansluitende vlucht misten. Één studente diende voor de hele groep een schadeclaim in. Tot haar grote verbazing kon ze haar medestudenten drie maanden later blij maken met wel erg goed nieuws: luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific Airways had 14.400 euro op haar rekening gestort.

Vertraging

groep_studenten_ontvangt_ruim_14000_euro_voor_vliegtuigvertraging

De 24 economiestudenten, allen tussen de 20 en 25 jaar, reisden samen naar Vietnam voor een studieproject van de Rijksuniversiteit Groningen. Maar hun reisschema werd behoorlijk in de war geschopt door een vertraging op Schiphol. “We werden op het vliegveld goed behandeld door de medewerkers van Cathay Pacific Airways,” vertelt student Martijn Maatman. “We kregen bonnen ter waarde van 15 euro voor eten en drinken.” Terecht, want volgens Europese wetgeving is de luchtvaartmaatschappij verplicht verzorging te bieden bij een vertraging vanaf twee uur. Dat vertraagde passagiers daarnaast aanspraak kunnen maken op een financiële vergoeding wisten een aantal van de studenten ook. Dat dit betekende dat ze duizenden euro’s cash zouden krijgen van de luchtvaartmaatschappij hadden ze echter niet verwacht.

Recht op vergoeding

Na bemiddeling kregen de studenten namelijk een bedrag van 600 euro per persoon terug, wat neerkomt op een totaal van 14.400 euro. Die bemiddeling kwam van Vlucht-vertraagd.nl, die door initiatiefneemster Serena Kuiper (22) werd ingeschakeld. Vlucht-vertraagd.nl is een bedrijf dat passagiers vertegenwoordigt in hun strijd bij het terugkrijgen van compensatie van de luchtvaartmaatschappij. In het geval van de studentengroep werd de claim binnen korte termijn gewonnen. Letterlijk een gouden zet dus van Serena en één waarvoor de groep haar erg dankbaar is.

Succesvolle afloop

Dit goede nieuws bereikte de groep drie maanden na de bewuste vlucht: vlak voor afloop van het studieproject werd duidelijk dat de vergoeding binnen was. “Toen we op de terugreis hoorden dat we de vergoeding zouden krijgen stonden we met zijn allen te juichen in de lobby van het hotel,” aldus Martijn. “We waren allemaal ontzettend blij, want we hadden niet durven hopen dat het echt zou gaan lukken.” “Een bedrag van ruim 14.000 euro voor een reisgroep is uitzonderlijk − ook voor ons,” zegt Tom van Bokhoven, woordvoerder namens Vlucht-vertraagd.nl. “En dat terwijl we iedere dag aanvragen van vliegpassagiers uit heel Europa binnenkrijgen. Het gemiddelde bedrag per ingediende claim is bij ons 1000 euro, waar dit dus het 14-voudige van is. Het doet ons goed te weten dat onze hulp heeft geleid tot zo’n bijzondere afsluiting van deze studiereis.”

Foto: Martijn Maatman, groep studenten