SP beschuldigt KLM van onder druk zetten piloten
maandag 31 december 2012
SP kamerlid Farshad Bashir eist opheldering over een vlucht van KLM, uitgevoerd in december van 2011. De piloot van deze vlucht achtte het noodzakelijk een tussenlanding te maken om brandstof te tanken vanwege een potentieel brandstoftekort. Vorige week verscheen er een soortgelijk bericht over Ryanair, die haar piloten onder druk zou zetten om zo min mogelijk te tanken en op deze manier de kosten te reduceren. In mei van dit jaar berichtten we al over mogelijke misstanden op de vlucht van KLM naar Los Angeles in december 2011. Het tekort dat tijdens de vlucht ontstond was een gevolg van onvoorziene tegenwind. KLM zou de piloot vervolgens onder druk hebben gezet de benodigde tussenlanding niet te maken. Hiermee werden de veiligheidsvoorschriften genegeerd, en de veiligheid van passagiers én personeel mogelijk in gevaar gebracht. SP-Kamerlid Farshad Bashir eist nu dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de betreffende KLM-vlucht.
Toen we hier in mei van dit jaar over schreven konden wij niet anders dan onze vraagtekens bij het voorval te plaatsen. De captain is vanaf de start van de vlucht tot de landing verantwoordelijk, en alleen hij maakt de beslissingen die de vliegveiligheid bepalen. Een luchtvaartmaatschappij probeert een goede balans te vinden tussen kosten en risico's. Maar de gevolgen van een ongeval zijn nauwelijks te overzien — om nog maar te zwijgen van de imagoschade. Mogelijk forceert de KLM dergelijke beslissing ook om het risico op schadeclaims vanwege langdurige vertraging van vluchten af te wenden. Benno Baksteen, voorzitter van de commissie die de overheid van advies over vliegveiligheid voorziet, stelde dat 'het een misvatting is dat veiligheid het enige criterium is'.Natuurlijk kunnen de claims van individuele medewerkers van de luchtvaartmaatschappijen in twijfel getrokken worden, en is het nog maar de vraag of zaken er daadwerkelijk zo aan toe gaan zoals nu gesteld wordt. Maar de voorvallen bij Ryanair en KLM zetten zeker tot denken aan.
Toen we hier in mei van dit jaar over schreven konden wij niet anders dan onze vraagtekens bij het voorval te plaatsen. De captain is vanaf de start van de vlucht tot de landing verantwoordelijk, en alleen hij maakt de beslissingen die de vliegveiligheid bepalen. Een luchtvaartmaatschappij probeert een goede balans te vinden tussen kosten en risico's. Maar de gevolgen van een ongeval zijn nauwelijks te overzien — om nog maar te zwijgen van de imagoschade. Mogelijk forceert de KLM dergelijke beslissing ook om het risico op schadeclaims vanwege langdurige vertraging van vluchten af te wenden. Benno Baksteen, voorzitter van de commissie die de overheid van advies over vliegveiligheid voorziet, stelde dat 'het een misvatting is dat veiligheid het enige criterium is'.Natuurlijk kunnen de claims van individuele medewerkers van de luchtvaartmaatschappijen in twijfel getrokken worden, en is het nog maar de vraag of zaken er daadwerkelijk zo aan toe gaan zoals nu gesteld wordt. Maar de voorvallen bij Ryanair en KLM zetten zeker tot denken aan.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!