Laatst bijgewerkt op
Vlucht vertraagd door ziekte van piloot of cabin crew
Heb je recht op een vergoeding als je vlucht is vertraagd of geannuleerd omdat de piloot of een ander bemanningslid ziek is? Ja! De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van genoeg personeel. Het is dan ook de taak aan de luchtvaartmaatschappij om voldoende personeel op stand-by te hebben staan. Dit is een typisch ondernemersrisico en valt gewoon onder de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Om deze reden is ziekte van de crew geen buitengewone omstandigheid.
Vlucht vertraagd door medisch ongeval aan boord
Het kan voorkomen dat het vliegtuig een noodlanding moet maken vanwege een medisch ongeval aan boord door een onverwacht ziek geworden passagier of bemanningslid. Als de vlucht om deze reden omgeleid worden naar een andere luchthaven, dan is er sprake van overmacht. Het is een onvoorziene situatie waardoor de luchtvaartmaatschappij geen compensatie hoeft uit te keren voor de verloren tijd. In het geval van een vluchtvertraging door een medisch ongeval aan boord heb je dan ook geen recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.
Hoeveel compensatie kan ik claimen voor een vertraging door ziekte van de crew?
Als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is doordat de piloot of cabin crew ziek is, dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Voor vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten kan de compensatie oplopen tot maximaal € 600,- per persoon. De vergoeding is afhankelijk van de vliegkilometers en de vertraging van je vlucht.
Volgens Europese Verordening 261/2004 heb je recht op de volgende bedragen:
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
* Let op: betreft het een langeafstandsvlucht van meer dan 3500 kilometer en was jouw vlucht tussen de 3 uur en 4 uur vertraagd dan mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding van € 600,- halveren.
Dien je claim in bij Vlucht-Vertraagd.be!
Je kunt uiteraard zelf een brief schrijven naar de airline om compensatie te vragen. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen. Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons team van internationale experts staat voor je klaar! Jij dient jouw claim in - wij nemen het werk voor je uit handen. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Wij werken op basis van 'no cure, no pay'. Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Wil je direct je claim indienen? Maak dan gebruik van onze claimcalculator waarbij je snel, gratis én vrijblijvend je vlucht kunt checken!
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!