Vlucht vertraagd door medisch ongeval: heb ik recht op een vergoeding?

Het kan goed voorkomen dat jouw vlucht vertraging oploopt door ziekte van een piloot of bemanningslid of door een medisch ongeval aan boord. In het laatste geval kan het zelfs voorkomen dat het vliegtuig een noodlanding moet maken of omgeleid wordt naar een andere luchthaven. Volgens Europese wetgeving heb je in principe recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij als jouw vlucht een vertraging van meer dan drie uur heeft opgelopen. Geldt dit nog steeds in het geval van ziekte of een medisch ongeval of kan de airline hier spreken van overmacht? Dat ligt geheel aan de situatie! Wij leggen je het verschil uit tussen een vluchtvertraging door ziekte van de crew of vluchtvertraging door een medisch ongeval aan boord.

Ontdek of je recht hebt op compensatie!

Controleer compensatie

Laatst bijgewerkt op

Vlucht vertraagd door ziekte van piloot of cabin crew

Heb je recht op een vergoeding als je vlucht is vertraagd of geannuleerd omdat de piloot of een ander bemanningslid ziek is? Ja! De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van genoeg personeel. Het is dan ook de taak aan de luchtvaartmaatschappij om voldoende personeel op stand-by te hebben staan. Dit is een typisch ondernemersrisico en valt gewoon onder de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Om deze reden is ziekte van de crew geen buitengewone omstandigheid.

Vlucht vertraagd door medisch ongeval aan boord

Het kan voorkomen dat het vliegtuig een noodlanding moet maken vanwege een medisch ongeval aan boord door een onverwacht ziek geworden passagier of bemanningslid. Als de vlucht om deze reden omgeleid worden naar een andere luchthaven, dan is er sprake van overmacht. Het is een onvoorziene situatie waardoor de luchtvaartmaatschappij geen compensatie hoeft uit te keren voor de verloren tijd. In het geval van een vluchtvertraging door een medisch ongeval aan boord heb je dan ook geen recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.

Hoeveel compensatie kan ik claimen voor een vertraging door ziekte van de crew?

Als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is doordat de piloot of cabin crew ziek is, dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Voor vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten kan de compensatie oplopen tot maximaal € 600,- per persoon. De vergoeding is afhankelijk van de vliegkilometers en de vertraging van je vlucht.

Volgens Europese Verordening 261/2004 heb je recht op de volgende bedragen:

VliegafstandCompensatie
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 kmbedraagt de compensatie €250
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kmkomt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EUkomt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU*
bedraagt de vergoeding €600


Compensatiebedragen voor een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht

* Let op: betreft het een langeafstandsvlucht van meer dan 3500 kilometer en was jouw vlucht tussen de 3 uur en 4 uur vertraagd dan mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding van € 600,- halveren.

Dien je claim in bij Vlucht-Vertraagd.be!

Je kunt uiteraard zelf een brief schrijven naar de airline om compensatie te vragen. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen. Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons team van internationale experts staat voor je klaar! Jij dient jouw claim in - wij nemen het werk voor je uit handen. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Wij werken op basis van 'no cure, no pay'. Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Wil je direct je claim indienen? Maak dan gebruik van onze claimcalculator waarbij je snel, gratis én vrijblijvend je vlucht kunt checken! 

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!