Compensatie voor een vertraagde of geannuleerde Air Italy vlucht

Was jouw vlucht met Air Italy vertraagd, geannuleerd of overboekt? Dan heb je mogelijk recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Deze vergoeding kan oplopen tot wel €600 per persoon! Wij vertellen je wat jouw passagiersrechten zijn en hoe je aanspraak kunt maken op een schadevergoeding voor jouw verstoorde vliegreis.

Mis je schadevergoeding niet, dien een claim in.

Mis je schadevergoeding niet, dien een claim in.

Laatste update: 11 februari 2020

Air Italy (voorheen bekend als Meridiana) heeft aangekondigd alle activiteiten op te schorten tot en met 25 februari 2020. Alle Air Italy - vluchten worden uitgevoerd door andere luchtvaartmaatschappijen. Als gevolg hiervan, en tot nader order, zijn wij niet langer in staat om claims tegen Air Italy te accepteren. 

Air Italy vlucht: hoe krijg je je geld terug in geval van vertraging, annulering of instapweigering?

Vertraging? Annulering? Instapweigering? Maak je geen zorgen, je bent niet de eerste of de laatste van de miljoenen passagiers die elk jaar problemen ondervinden tijdens hun vlucht. Bovendien kunt u vanaf vandaag binnen enkele seconden de terugbetaling vragen die u verdient. Het enige wat u nodig hebt, zijn uw vluchtgegevens. Sterker nog, nog minder: door alleen de luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming in te voeren, kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Als je Air Italy vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is, dan claimen wij bij Yource waar je recht op hebt.

Air Italy vervoert jaarlijks meer dan 4 miljoen passagiers in Italië en daarbuiten. Het is daarom gemakkelijk voor te stellen dat met al deze vluchten er soms verstoringen kunnen optreden. De belangrijkste basis is de luchthaven van Olbia - Costa Smeralda, maar de hubs voor langeafstandsvluchten zijn de luchthavens van Milaan Malpensa en Rome Fiumicino.

Of je nu op reis gaat voor een ontspannen vakantie in Italië - Sardinië, Sicilië, Napels - of om een exotische bestemming te bezoeken - Canarische Eilanden, Griekenland, Rode Zee, Malediven, Mauritius, Kenia, Zanzibar, Santo Domingo en Brazilië - de essentie verandert niet: als je vertraging hebt op je bestemming, is de luchtvaartmaatschappij Air Italy (voorheen Meridiana) in de meeste gevallen verplicht om je te compenseren voor de verloren tijd.

Wanneer weet je zeker dat je je geld terugkrijgt voor een vertraging, annulering of instapweigering op een vlucht van Meridiana of Air Italy?

Slecht weer en stakingen veroorzaken veel verstoringen bij luchtvaartmaatschappijen en zelfs Superman kan die niet voorkomen (of misschien toch wel). Dit zijn omstandigheden waarvoor de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het probleem met je vlucht. Dit betekent echter niet dat je geen passende bijstand moet krijgen.

Wanneer je vertrek enkele uren vertraagd is, of zelfs tot de volgende dag, heeft de luchtvaartmaatschappij de plicht om je maaltijdcheques, twee gratis telefoongesprekken en overnachting aan te bieden. Als dit niet het geval is, bewaar dan alle ontvangstbewijzen voor de kosten die je hebt gemaakt: we zullen ook de terugbetaling van deze kosten vragen in de schadeclaim.

Als je daarentegen te horen krijgt dat het Air Italy vliegtuig een technisch probleem heeft of niet kan opstijgen zoals gepland om andere redenen die te maken hebben met de luchtvaartmaatschappij, dan kun je in een mum van tijd een compensatie krijgen die kan oplopen tot €600!

Ongeacht de prijs van je ticket, als je vlucht minstens 3 uur vertraging heeft, geannuleerd is of niet aan boord mag vanwege overboeking, heb je recht op:

VliegafstandCompensatie
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 kmbedraagt de compensatie €250
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kmkomt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EUkomt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU*
bedraagt de vergoeding €600

*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.

vluchtcompensatie

Hoe lang heb je de tijd om compensatie te vragen voor je vlucht met Meridiana of Air Italy?

Het goede nieuws is dat je je verzoek om compensatie niet meteen hoeft in te dienen zodra je op de hoogte bent van de vertraging, annulering of instapweigering. Het zou natuurlijk ideaal zijn om het schadedossier te openen terwijl je op de luchthaven wacht: je hebt dan al de nodige documentatie bij je (instapkaart en identiteitsbewijs) en op die manier kun je het bedrag waar je recht op hebt al bij thuiskomst ontvangen.

Als je daarentegen liever wacht tot het einde van je reis, heb je voor een Air Italy vlucht tot 2 jaar vanaf de vertrekdatum van je vlucht de tijd om een claim in te dienen. Maakt je geen zorgen als je je ticket niet meer hebt: wij van Yource zoeken al je vluchtgegevens voor je op!

Meridiana of pogingen van Air Italy om terugbetaling te vermijden

Het komt steeds vaker voor dat deze luchtvaartmaatschappij je op de luchthaven of via e-mail een voucher of kortingsbon aanbiedt die je op de website van Air Italy kunt gebruiken voor de aankoop van een nieuw vliegticket. Heel vaak is de waarde van deze voucher veel lager dan de verschuldigde compensatie.

Als je op het aanbod ingaat, kun je geen verdere claims meer indienen tegen de luchtvaartmaatschappij.

Heb je geprobeerd een verzoek tot terugbetaling naar Air Italy te sturen, maar nooit een antwoord ontvangen of werd het geweigerd? Het gebeurt vaak dat luchtvaartmaatschappijen klachten van passagiers negeren of verwijzen naar uitzonderlijke omstandigheden als reden voor vertragingen of annuleringen. Bovendien gebruiken ze ingewikkeld en specifiek jargon om klanten te ontmoedigen door te gaan met hun compensatiepraktijk.

Daarom staan wij bij Yource klaar om in te grijpen en uit te zoeken of luchtvaartmaatschappijen de waarheid vertellen. Dankzij het advies van onze juristen en de tools die wij in huis hebben, zijn wij in staat om effectief te communiceren met luchtvaartmaatschappijen en jouw rechten als passagier te claimen.

Hoe krijg je je geld terug voor je vlucht?

  • Bewaar je reisdocumenten (indien mogelijk)
  • Probeer je de reden te herinneren waarom je vlucht vertraagd of geannuleerd was of waarom je niet aan boord mocht.
    (Als je bijvoorbeeld te horen krijgt dat de verstoring te wijten was aan slecht weer en je geen recht hebt op compensatie, stuur ons dan toch je claim: wij zullen dit voor je controleren!)
  • Voer je vluchtgegevens in onze calculator in
  • Ontdek de waarde van je terugbetaling en stuur ons je aanvraag

Voor het geval je je afvroeg of er kosten verbonden zijn aan onze diensten, het antwoord is nee. Dat klopt! Bij Yource willen we je helpen om jouw rechten en die van alle passagiers over de hele wereld af te dwingen. Er worden nooit kosten vooraf in rekening gebracht. Ons motto is no win, no fee. Alleen in het geval dat we erin slagen je de compensatie te geven waar je recht op hebt (tot nu toe hebben we een winstpercentage van 98% in rechtszaken), zal een klein deel van het totale bedrag worden geëist voor het succes van ons werk. Anders hebben we gratis voor je gewerkt!