Airport 2373727 1920 resized

Je vlucht heeft vertraging, wat nu?

woensdag 19 februari 2020

Je bent op tijd naar het vliegveld gekomen, hebt zelfs al ingecheckt en nu blijkt dat je vlucht vertraging heeft. Wat is nu het slimst om te doen? Vlucht-Vertraagd wil iedere gedupeerde passagier zo goed mogelijk helpen en daarom hebben we een stappenplan gemaakt voor reizigers. Waar heb je recht op en wat moet je doen om je kans op compensatie te vergroten?

Vraag om een vertragingsverklaring

Wanneer je vertraging van 3 uur of meer oploopt met het vliegtuig, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om haar reizigers te informeren over hun rechten. Vanaf dat moment kom je namelijk in aanmerking voor compensatie. Wanneer dit niet gebeurt, kun je het beste bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij terecht om verhaal te halen. Op dat moment is het ook raadzaam om te vragen wat de reden of oorzaak van de vertraging is. Luchtvaartmaatschappijen geven hiervoor vaak een vertragingsverklaring af, waarop de exacte tijden vermeld staat, en soms nog een specifieke oorzaak. Laten ze aanvankelijk niets los over de aanleiding, probeer het dan later bij de crew tijdens de vlucht. Ook mondelinge informatie kan namelijk erg waardevol zijn.

Vanaf 2 uur recht op verzorging

Zoals gezegd heb je allereerst recht op informatie over je rechten. Maar bij een vertraging van meer dan 2 uur heb je als gedupeerde reiziger ook al recht op onder andere maaltijden en verfrissingen. In het geval dat de wachttijd erg lang is kun je soms ook een gratis hotelovernachting krijgen. De transfer van het vliegveld naar het hotel moet dan ook vergoed worden. Verder mag je twee telefoontjes plegen of berichten via fax of e-mail versturen.

Mocht je deze verzorging niet aangeboden krijgen van de luchtvaartmaatschappij, vraag er dan altijd om! Vaak hebben luchtvaartmaatschappijen vouchers voor eten en drinken die ze kunnen uitdelen aan passagiers. In het geval dat je toch genoodzaakt bent zelf eten en drinken te betalen, bewaar dan alle bonnetjes. Deze kosten kun je later namelijk weer terugvorderen.

Vanaf 3 uur recht op compensatie

Als je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is heb je volgens Europese wetgeving recht op een vergoeding van €250, €400 of €600 per persoon, ongeacht de prijs van je ticket.

Heeft je vlucht meer dan 3 uur vertraging opgelopen?

  • Je hebt recht op compensatie van €250 voor vluchten tot en met 1.500 kilometer;
  • Je hebt recht op compensatie van €400 voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer;
  • Je hebt recht op compensatie van €400 voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer;
  • Voor alle overige vluchten heb je recht op een compensatie van €600.

Het claimen van deze compensatie van de luchtvaartmaatschappij is vaak een ingewikkeld proces. Vlucht-Vertraagd kan hierbij helpen!

➜ Bereken jouw compensatie

Compensatiebedragen bij vertragingen en annuleringen op basis van Europese wetgeving


Omboeken van de vlucht

Wanneer de vertraging zo ver oploopt dat je besluit om een nieuwe vlucht te boeken of helemaal niet meer te gaan, heb je in de meeste gevallen geen recht meer op compensatie. Je hebt dan namelijk afstand gedaan van de originele koopovereenkomst. Anders gezegd: je had alsnog met de vlucht kunnen gaan, weliswaar een aantal uur later, maar hebt besloten dit niet te doen. Maar let op: wanneer de luchtvaartmaatschappij je een nieuwe vlucht aanbiedt, vervallen je rechten ook, dus ook als dit niet op jouw initiatief gebeurt.

In het geval van een annulering van een vlucht heeft het accepteren van een vervangende vlucht geen invloed op je recht op compensatie. In dit geval had je namelijk niet meer met je originele vlucht kunnen gaan: deze wordt niet meer uitgevoerd. In dit geval ontbind je de originele koopovereenkomst dus niet en heb je gewoon nog recht op compensatie. Besluit je na een annulering helemaal af te zien van je reis, dan heb je recht op een terugbetaling van je originele ticket én compensatie.

Let op: besluit je, om alsnog naar je bestemming te komen, om zelf een nieuw ticket te kopen (bij een andere luchtvaartmaatschappij), denk er dan aan dat je je originele ticketprijs vergoed zal krijgen, en niet de prijs van je nieuwe ticket. Op het allerlaatste moment zijn namelijk vaak alleen nog business class tickets beschikbaar; van de luchtvaartmaatschappij kan niet verwacht worden dat ze deze veel duurdere ticket terugbetaalt (deze heb jij immers op eigen besluit aangeschaft).

Vouchers of korting gekregen?

Als de luchtvaartmaatschappij je een voucher of bon aanbiedt voor het ongemak is er in sommige gevallen geen recht op compensatie meer. Belangrijk is hierbij dat zij dan aangeven dat de voucher of korting geldt als een vorm van compensatie voor je vertraging, en dat dit gebeurt onder finale kwijting. Finale kwijting houdt in dat je verklaart geen aanspraak meer te maken op verdere rechten. Bonnen die worden aangeboden om eten en drinken mee te kopen vallen hier nooit onder. Deze verzorging is de luchtvaartmaatschappij namelijk verplicht te bieden en is helemaal onafhankelijk van de compensatie. Dit soort bonnen kun je dus met een gerust hart accepteren en gebruiken.

Buitengewone omstandigheden: geen recht op compensatie

De luchtvaartmaatschappij is je niet altijd compensatie verschuldigd als je verder wel aan de eisen voldoet. Dit is nog afhankelijk van de oorzaak van de vertraging of annulering. Over zekere omstandigheden heeft de luchtvaartmaatschappij namelijk geen controle. Denk bijvoorbeeld aan extreme weersomstandigheden als sneeuw of mist. Maar ook een staking van het luchthavenpersoneel telt doorgaans als overmacht. In deze gevallen heb je dus geen recht op compensatie. Evengoed heb je nog wel recht op verzorging; dit is onafhankelijk van de omstandigheden.

Maar: heeft de luchtvaartmaatschappij je verteld dat je vertraging of annulering het gevolg was van buitengewone omstandigheden. Neem dit niet zomaar voor waar aan! Airlines hebben we gewoonte alles te bestempelen als een buitengewone omstandigheid, tot een verstopt toilet toe. Tijdens ons claimproces gaan we daarom op zoek naar bewijs - vaak blijkt dat luchtvaartmaatschappijen passagiers van alles voorschotelen om onder het betalen van compensatie uit te komen.

Documenten die handig zijn om te bewaren

Wanneer je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft opgelopen, kun je onze hulp inschakelen zodat wij compensatie voor je kunnen claimen. Maar daarbij is het slim om alle documenten die je tijdens de reis/boeking/vertraging hebt ontvangen, te bewaren. Denk hierbij aan: boekingsbevestiging, (e)-tickets, boardingpasses, vertragingsverklaring of eventueel zelfs de bagagelabels. Niet al deze documenten zijn strikt noodzakelijk om compensatie te claimen, maar het maakt het proces vaak wel een stuk gemakkelijker.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.

Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. Wij werken op basis van no cure no pay en alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!

➜ Dien een claim in

Ervaringen van klanten