Wat is het 'skiplaggen' van je geboekte vluchten precies en is het wettelijk toegestaan?

Passagiers kunnen veel geld besparen bij het kopen van retourvluchten of multi-flight boekingen waarbij opzettelijk vluchten worden gemist. Zo kan het voorkomen dat een retourticket goedkoper is dan een enkeltje. Lufthansa is hier echter klaar mee en klaagde een passagier aan.

Prijzen van vliegtickets zijn een complex gegeven. Enige tijd geleden ontdekten vindingrijke passagiers dat een reis met een tussenstop goedkoper kan zijn dan een rechtstreekse vlucht. Een voorbeeld: vanuit een financieel oogpunt kan het de moeite waard zijn om vanuit Stuttgart via Frankfurt een vlucht naar de VS te boeken in plaats van direct via Frankfurt. Als de passagier in de buurt van Frankfurt woont, heeft het echter weinig zin om van tevoren naar Stuttgart te reizen, dus veel passagiers kwamen simpelweg niet opdagen voor de eerste etappe van hun reis.

Om een ​​einde te maken aan deze praktijken, hebben luchtvaartmaatschappijen in hun vervoersvoorwaarden vastgelegd dat vluchten moeten worden volbracht in de geboekte bestelling. Als dit niet wordt gedaan, zullen hoge extra kosten moeten worden betaald bij het inchecken. Gebeurt dit niet, dan wordt de passagier geweigerd! Tot nu toe heeft dit vooral passagiers getroffen die de eerste vlucht van een reis niet hebben gedaan. Nu heeft Lufthansa, de grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland, een passagier aangeklaagd die niet aan boord van de laatste etappe van de reis was.

Lufthansa eist meer dan 2.000 euro aan schadevergoeding van passagiers die niet op kwamen dagen

De vordering van de luchtvaartmaatschappij, die meer dan EUR 2.100 aan achterstallige betalingen eiste, werd afgewezen door de rechtbank in Berlijn-Mitte. Hoewel Lufthansa in principe het recht heeft om de hogere ticketprijzen voor de daadwerkelijke gevlogen route terug te verdienen, zijn de algemene voorwaarden in dit opzicht niet transparant genoeg. Het was de klant niet duidelijk hoeveel hij zou moeten betalen als hij een deel van zijn boeking niet volbracht.

Lufthansa ging in beroep tegen de uitspraak. Reisadvocaten gaan ervan uit dat dergelijke rechtszaken tegen passagiers die opzettelijk hun vlucht niet uitvoeren, in de toekomst zullen toenemen. Dit is om te voorkomen dat andere reizigers deze truc zullen gebruiken.

Lufthansa vervolgt passagier, maar consumenten willen passagiersrechten verdedigen

De Europese consumentenvereniging BEUC, een vereniging van onafhankelijke consumentenorganisaties in de EU, verklaarde in december de strijd met de 'no show'-regels van de luchtvaartmaatschappijen. Het was "gewoon oneerlijk" een passagier te weigeren voor een vlucht, omdat hij een eerder deel niet heeft gemaakt. Als onverwachte veranderingen optreden of als de passagier een betere manier vindt om naar één van de luchthavens te gaan, mag hij niet worden bestraft. Ze hebben ook zwaar kritiek geleverd op het feit dat deze regels in de algemene voorwaarden van de meeste luchtvaartmaatschappijen "verborgen" zijn.

Nationale organisaties voor consumentenbescherming, waaronder die in Nederland en Griekenland, hebben tegen dergelijke regels al eerder gevochten. In Duitsland ziet het consumentenbeschermingscentrum op dit moment geen reden om actief te worden. Dit komt met name doordat in Duitsland het de luchtvaartmaatschappijen al niet is toegestaan ​​om de hele reis te ontnemen als een deel van de reis niet wordt genomen, maar alleen een extra vergoeding in rekening te brengen, die gemakkelijk in het viercijferige bereik kan liggen.

In Spanje heeft een rechtbank al bepaald dat luchtvaartmaatschappijen je niets in rekening kunnen brengen als je om welke reden dan ook geen vlucht hebt genomen.

Wat is skiplagging en hoe werkt de truc?

Skiplagging staat voor de truc van het boeken van een goedkopere route met aansluitende vluchten om je beoogde bestemming te bereiken (er is een tweede of derde vlucht nadat je jouw beoogde bestemming hebt bereikt die je dan niet zult nemen) in plaats van een rechtstreekse vlucht.

Bijvoorbeeld:

Laten we zeggen dat je van Amsterdam naar Orlando wilt reizen. Je kunt een rechtstreekse vlucht boeken bij KLM voor 800 euro. Je hebt echter gemerkt dat je ook een vlucht naar Los Angeles kunt boeken met KLM met een tussenstop in Orlando voor 500 euro. Je besluit dan om de tweede boeking te kopen en opzettelijk je tweede vlucht te missen (die van Orlando naar Los Angeles). Dan heb je mooi 500 euro bespaard!

De gevaren van skiplagging

Dit zijn de redenen waarom skiplagging niet wordt aanbevolen:

  • Luchtvaartmaatschappijen kunnen weigeren om je te laten vliegen als je een retourvlucht hebt geboekt (retourticket)
  • Men kan alleen reizen met handbagage, aangezien ruimbagage waarschijnlijk de hele reis zal maken
  • Er is een kans dat de luchtvaartmaatschappij je aanklaagt
  • Zeer gevoelig voor wijzigingen in het schema en andere problemen

Is je geboekte vlucht tijdens het skiplaggen vertraagd of geannuleerd binnen de Europese Unie? Claim dan je compensatie! 

Volgens de Europese regulatie CE 261/2004 heb je in het geval van een vertraging van meer dan 3 uur of een annulering binnen de Europese Unie recht op compensatie. Dit is echter wel alleen zo als het door een reden komt die te verwijten valt aan de airline, zoals een technisch probleem. Je kunt je claim bij ons geheel vrijblijvend en gratis indienen - je betaalt enkel een 25% succes fee indien wij je ook daadwerkelijk uitbetaald krijgen.

 

➜ Check je vlucht

 

Trustpilot reviews van Vlucht-vertraagd.nl