Pexels photo 417045

Zijn we bereid (veel) te betalen voor wifi aan boord?

maandag 12 november 2018

De gedachte dat we een aantal uur niet onze berichtjes kunnen checken, om de 5 minuten onze Instagramfeed kunnen bekijken en dat de emails in onze inboxen maar opstapelen worden we toch een tikkeltje zenuwachtig van. Maar dat hoort erbij, we zijn niet anders gewend om even offline te zijn in in de lucht. Nog even gauw een foto posten van de vleugel van het vliegtuig om je familie en vrienden jaloers te maken en you're ready to go! Vliegtuigmodus aan, buitenwereld uit. Maar steeds meer airlines bieden wifi aan boord aan zodat je je verslaving in de wolken ook nog kunt voeden. Maken wij Nederlanders hier nu massaal gebruik van? Volgens onderzoek van vliegticketvergelijkssite TIX niet.



De tarieven voor wifi aan boord verschillen enorm per luchtvaartmaatschappij. Ondanks dat de prijs met 12 procent is gedaald, blijft wifi aan boord een dure zaak. Een gebruiker is nog altijd gemiddeld 6,65 euro per uur of 14,35 euro per vlucht kwijt. De goedkoopste tarieven komen volgens het onderzoek van Scandinavische airlines. Bij SAS betaal je €4,90 per vlucht en op Europese vluchten biedt Norwegian zelfs gratis wifi aan. De duurste aanbieder is de Portugese maatschappij TAP. Die rekent 1 euro per MB. Even ter verbeelding: één Instagrampost plaatsen kost al een paar MB. Ook Aeroflot vraagt een flinke prijs voor wifi: 45 euro voor 150 MB.

Wifi aan boord van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen

De meeste prijsvechters zoals Transavia, Tui fly en Corendom bieden nog geen wifi aan. En van de Nederlandse airlines biedt op dit moment alleen KLM wifi aan, maar nog in een beperkt aantal toestellen. Van de 35 luchtvaartmaatschappijen waar Nederlanders het vaakst mee vliegen, heeft 71 procent wifi in hun vliegtuigen, maar ook nog niet in alle toestellen.

Kwaliteit van wifi aan boord

Van de hoge tarieven mag je ook wel prima kwaliteit verwachten, maar de kwaliteit van de wifi in de lucht is lang niet zo goed als we gewend zijn aan de grond. Toch blijkt uit een onderzoek van de Zwitserse bank Credit Suisse dat 60 procent van de Amerikanen, Aziaten en Europeanen bereid is ervoor te betalen. Maar de behoefte om voor wifi te betalen in het vliegtuig leeft bij Nederlanders nog niet zo. De meeste reizigers zijn zo gewend om een aantal uur afgesloten van de buitenwereld te zijn, dat ze goed voorbereid op reis gaan door een film of e-book te downloaden. Nederlandse maatschappijen hebben dit door en bieden het daarom voorlopig nog niet aan.

Dure installatie: verhoging in prijsticket

Het installeren van wifi aan boord is voorlopig nog een dure onderneming wat het nog niet waard is volgens Corendon. Het installeren van wifi leidt tot prijsverhogingen van de vakantieprijzen dat dat wil de maatschappij niet. Ook Transavia is nog niet van plan eraan te beginnen. "De kwaliteit is nog dusdanig laag en de kosten hoog dat we het voorlopig niet zullen introduceren op onze vluchten’’, reageert een woordvoerder.

Voorlopig leeft dit onderwerp nog niet bij Nederlandse vakantiegangers als Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. We kunnen gerust ademhalen: we zijn toch nog niet zo verslaafd aan onze telefoons als we gevreesd hadden.


Extra zakcentje nodig?

Je MB's er doorheen gejaagd omdat je noodgedwongen een serie moest bingewatchen omdat je vlucht vertraagd was? Geen nood! Vlucht-vertraagd.nl kan je helpen met je telefoonrekening betalen. Als je namelijk meer dan 3 uur vertraagd bent geweest, kun je een financiële vergoeding claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Geen idee hoe dat moet? Begrijpelijk! Daarom kunnen wij je helpen. Vul je vluchtnummer en vluchtdatum in, in onze claim caulculator en ontvang direct een eerste advies. Voordelen:

  • Het gebruik van de claim calculator is gratis
  • Het is ook nog eens vrijblijvend
  • Je kunt voor je vertraging, annulering of overboeking tot €600,- p.p. vangen
  • Je kunt ook nog eens tot 2 jaar terug je claim indienen

➜ Check direct of je een vergoeding kunt ontvangen


Trustpilot reviews van Vlucht-vertraagd.nl