Vlucht vertraagd of geannuleerd. Wat is het verschil? We've got your back!

maandag 17 september 2018

Soms gaat niet alles zoals gepland. En wanneer dat gebeurt, kan de reiswereld een flinke uitdaging zijn. Dit moet veranderen, omdat mensen het recht hebben om de ondersteuning te krijgen die ze verdienen en met respect behandeld te worden. Wij zijn er om je te helpen!

Vlucht vertraagd of geannuleerd. Wat is het verschil? We've got your back!

Welkom terug bij een nieuwe We've got your back-blog! In deze blogserie beantwoorden we vragen die veel gesteld worden door onze klanten. Heb je vragen die je direct beantwoord wil hebben, stuur ons dan een mailtje naar info@vlucht-vertraagd.nl! We've got your back!

Hi Austin, wat is het verschil tussen een vertraagde vlucht en een geannuleerde vlucht?

Austin: dit is niet de eerste keer dat we deze vraag krijgen. Het grote verschil tussen een vertraging en een annulering is dat een geannuleerde vlucht helemaal niet meer wordt uitgevoerd door de luchtvaartmaatschappij. Dit betekent dat passagiers een andere vlucht of een andere manier van transport moeten nemen om op hun bestemming te komen. Het komt vaak voor dat de vervangende vlucht hetzelfde vluchtnummer heeft, dezelfde route vliegt en door dezelfde airline wordt uitgevoerd maar de volgende dag. Een vertraagde vlucht daarentegen wordt wel uitgevoerd, maar buiten het geplande schema om.

Kan ik een compensatie claimen voor mijn vertraagde of geannuleerde vlucht?

Ja, zeker! Jouw passagiersrechten worden beschermd in de Europese Verordening 261/2004 waarin staat dat je vlucht tenminste 3 uur vertraagd moet zijn om gecompenseerd te kunnen worden de luchtvaartmaatschappij. Ook een geannuleerde vlucht geeft recht op compensatie, dus je kunt voor beide gevallen een vergoeding ontvangen.

In beide gevallen is de hoogte van het compensatiebedrag afhankelijk van de bestemming van je vlucht:

Wanneer kan ik een claim indienen voor mijn vertraagde of geannuleerde vlucht?

Ondanks dat het compensatiebedrag exact hetzelfde blijft voor een vertraagde en geannuleerde vlucht, verschillen de voorwaarden wanneer je wordt gecompenseerd per voorval. In beide gevallen heb je geen recht op compensatie in geval van een buitengewone omstandigheid. Met andere woorden: de reden van de vertraging of annulering moet onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen om een vergoeding te kunnen ontvangen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een vergoeding voor een geannuleerde vlucht?

The luchtvaartmaatschappij is niet verplicht je te compenseren voor een geannuleerde vlucht wanneer:

  • Ze je 14 dagen voor het geplande vertrek hebben geïnformeerd over de annulering.
  • Ze je hebben geïnformeerd over de annulering van je vlucht tussen 7 en 14 dagen van tevoren, maar boden je een alternatieve vlucht aan waarmee je je eindbestemming kon bereiken met een vertraging van minder dan 4 uur. En deze vlucht niet 2 uur eerder dan gepland is vertrokken.
  • Ze je binnen zeven dagen na vertrek hebben geïnformeerd over de annulering van je vlucht, maar je een alternatieve vlucht hebben aangeboden waarmee je je eindbestemming kon bereiken met een vertraging van minder dan 2 uur. En deze vlucht niet 1 uur eerder dan gepland is vertrokken.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een vergoeding voor een vertraagde vlucht?

The luchtvaartmaatschappij is niet verplicht je te compenseren voor een vertraagde vlucht wanneer:

  • De vertraging meer dan drie uur bij aankomst is geweest.

Als je vlucht is vertraagd en je hebt hierdoor je aansluitende vlucht gemist, kom je ook in aanmerking voor compensatie. Maar ook in dit geval alleen als je met een vertraging van 3 uur of meer bent aangekomen op je bestemming.

➜ Claim mijn compensatie


Trustpilot reviews van Vlucht-vertraagd.nl