HACKS B Efr 11

Discriminatie bij easyJet

woensdag 19 november 2014

We staan dagelijks met ons team van jonge en enthousiaste medewerkers klaar om onze klanten door heel Europa bij te staan in hun compensatieclaim. En in de afgelopen jaren zijn we heel wat verbazingwekkende dingen tegengekomen, maar hoe easyJet nu met een Nederlandse klant van ons omgaat, vinden wij wel heel apart..

Vlucht 4995 EZY vertrekt op 2 oktober 2014 vanuit Rome naar Amsterdam met een fikse vertraging van 4,5 uur. ‘Eenmaal aangekomen op het vliegveld werd ons verteld bij de incheckbalie dat het toestel een technisch mankement had en dat we pas om 17:00 uur zouden vertrekken’, aldus de klant. Er is toen wel een folder verstrekt met de passagiersrechten, waar easyJet zich vervolgens helaas niet aan houdt.

Op 10 oktober hebben wij de eerste brief naar de luchtvaartmaatschappij verzonden waarna wij vervolgens een positieve reactie van easyJet kregen, de compensatie zou worden uitbetaald. Maar nog geen twee weken later ontvangen wij nog een brief van easyJet met daarin wel een heel apart verhaal.

‘As per the recent Supreme Court Ruling, we are paying compensation only for UK and German citizens. Therefore, I am sorry as we are unable to offer you any compensation on this occasion’, aldus easyJet.

Buiten dat wij het ook buitengewoon onprofessioneel vinden, is dit op zijn minst gezegd een zeer vreemde reactie wanneer we spreken over gelijkheid van EU-burgers. Ons juridische team gaat easyJet hier uiteraard op aanspreken en geven ze nog een kans om hierop terug te komen.

Wat EasyJet hier doet is het ongeoorloofd discrimineren van Nederlandse burgers ten opzichte van burgers uit het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Met deze werkwijze gaat easyJet rechtstreeks in tegen de beginselen van de Europese Unie en dat is natuurlijk onacceptabel. Het laatste woord is hier dus nog niet over gesproken’, aldus Enid Heenk (Hoofd Juridische zaken Vlucht-Vertraagd.nl).

easyJet