Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen
Terug naar nieuws

Zomer 2020: 1,8 miljoen minder vluchten, miljoenen passagiers wachten op terugbetaling

Onder normale omstandigheden zouden de maanden juni, juli en augustus de drukste maanden zijn voor de reisindustrie. Doorgaans worden in deze piekmaanden ongeveer 315 miljoen passagiers naar hun vakantiebestemming vervoerd. Dit jaar heeft de corona-pandemie echter ernstige gevolgen gehad voor deze aantallen, omdat de angst voor veiligheidsrisico’s de vraag naar vluchten flink heeft doen dalen. Bovendien wordt het aantal vakantiebestemmingen en vluchten wegens de reisbeperkingen flink beperkt.

Terwijl vorig jaar 47 procent van alle vakantiegangers per vliegtuig naar hun bestemming afreisden, wordt verwacht dat dit aantal in 2020 drastisch zal dalen tot ongeveer 23 procent. Dit is vooral te wijten aan een daling van het aantal aangeboden intercontinentale vluchten en aan het feit dat meer reiziger ervoor zullen kiezen om met de auto te reizen, aangezien deze vorm van vervoer in de huidige pandemie nog wordt beschouwd als veilig.

Volgens de gegevens van passagiersrechtenspecialist Vlucht-Vertraagd.nl werden in vergelijking met de aantallen van vorig jaar rond de 65 procent van alle vluchten in Europa in de maanden juni tot en met augustus geannuleerd, met ongeveer 32 procent minder passagiers aan boord van de vluchten die nog steeds werden uitgevoerd. Dit zijn slechts enkele effecten die het coronavirus op de gehele reisindustrie heeft gehad.

85 procent van getroffen passagiers wacht nog op een terugbetaling

Naast een groot aantal annuleringen was het voor veel passagiers kenbaar dat de luchtvaartmaatschappijen problemen lijken te hebben met het uitbetalen van restituties binnen de wettelijke termijn. Terwijl verschillende luchtvaartmaatschappijen beweren dat ongeveer 80% van alle aanvragen voor terugbetalingen al aan klanten zijn betaald, bereiden meerdere Europese landen zich voor om juridische stappen te ondernemen tegen dezelfde luchtvaartmaatschappij omdat de rechten van passagiers niet worden erkend.

Eind juli concludeerde de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) nog dat er door luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia, TUI en Corendon slechts mondjesmaat werd terugbetaald en dat dit proces tevens erg lang duurt. Volgens de luchtvaartmaatschappijen zelf is het onmogelijk om dit proces te versnellen. Zo meldde KLM al eerder dat ze meer tijd nodig hebben dan normaal om het groot aantal restitutieverzoeken dat deze corona crisis met zich meebrengt te verwerken. Echter is het termijn van 90 dagen dat de luchtvaartmaatschappij momenteel hanteert voor het terugbetalen van de ticketkosten niet in overeenstemming met de verordening inzake passagiersrechten.

Op basis van gegevens van Vlucht-Vertraagd.nl wacht ongeveer 85% van alle getroffen passagiers nog steeds op een terugbetaling en zijn er juridische stappen nodig om de luchtvaartmaatschappij te laten voldoen aan de Europese wetgeving.

“Juridisch gezien moeten luchtvaartmaatschappijen hun klanten binnen 7 dagen na annulering terugbetalen. Het feit dat dit proces langzaam vordert is onacceptabel en vormt een duidelijke schending van de wet”, zegt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-Vertraagd.nl.

Aantal vluchten blijft ver achter in vergelijking met vorig jaar

Het aantal passagiers dat nog op een terugbetaling wacht, stijgt met iedere geannuleerde vlucht. Tijdens de zomermaanden werden in Europa 65 procent minder vluchten uitgevoerd dan vorig jaar. Uit gegevens van Vlucht-Vertraagd.nl blijkt dat ongeveer 177 miljoen passagiers nog steeds op de terugbetaling van hun ticket wacht.

“Hoewel het aantal vluchten tijdens de zomermaanden meestal op een constant, hoog niveau ligt, was het dit jaar vooral opvallend dat het aantal vluchten gedurende vanaf juli tot medio augustus voortdurend toenam. Dit heeft te maken met het feit dat de Europese Unie op 1 juli heeft besloten haar buitengrenzen open te stellen en natuurlijk met de toegenomen belangstelling van reizigers gedurende deze maanden”, aldus van Bokhoven. Het is ook interessant om op te merken dat vooral in juli, de maand waarin de meeste Europese landen hun toegangseisen versoepelden, het aantal uitgevoerde vluchten met meer dan 17% steeg.

Ondanks de toename van het aantal aangeboden vluchten is het opvallend dat er dit jaar minder passagiers reizen dan gewoonlijk. Terwijl de bezettingsgraad van de stoelen aan boord in juni 2019 meer dan 87 procent bedroeg, was dit jaar slechts iets meer dan 55 procent van alle stoelen aan boord bezet. Dit duidt erop dat de luchtvaartmaatschappijen moeite hebben om hun vliegtuigen op de geplande routes te vullen vanwege de lage vraag van passagiers. Door de gevolgen van het virus waren minder mensen geïnteresseerd in vliegreizen dan in voorgaande jaren. Ondanks het gebrek aan belangstelling van de passagiers proberen de meeste airlines nog steeds vluchten aan te bieden op alle of de meeste routes, aangezien de reisbeperkingen niet blijvend zijn en luchtvaartmaatschappijen geen klanten willen verliezen aan concurrenten of hun plekken op luchthavens willen verliezen als gevolg van een negatief reisadvies.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.

=> Vlucht geannuleerd wegens COVID-19? Ontdek waar je recht op hebt 

 

➜ Claim jouw terugbetaling