Treinen NS afgelopen jaar iets meer vertraging

vrijdag 15 februari 2013

Utrecht - Heb je in 2012 met de trein gereisd, dan had je iets meer kans op een vertraging dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de NS. De treinen reden in 94,2 procent van de gevallen op tijd, tegen 94,7 procent in het jaar daarvoor. Naast het toegenomen aantal vertragingen nam het aantal uitgevallen treinen ook toe. Weersomstandigheden, de welbekende winterdienstregeling en het verbouwen van grote stations: dat zijn volgens de NS de belangrijkste veroorzakers van vertraging geweest afgelopen jaar.Reizigers mogen misschien geen fan zijn van de winterdienstregeling, volgens de NS zijn spoorbedrijven in het buitenland jaloers op het systeem. "We lopen erg voorop in de wereld," zei NS-directeur Bert Meerstadt gisteren tegen NU.nl. De NS kan een dag van tevoren besluiten om de hele dienstregeling aan te passen. Op vallende blaadjes in de herfst en sneeuw in de winter kan de NS dus snel inspelen. Vaak tot groot ongenoegen van reizigers. De Nederlandse Spoorwegen kregen als gevolg van de vertragingen en het uitvallen van treinen ook meer schadeclaims aan hun broek. In totaal heeft de NS ruim een half miljoen euro aan schadeclaims uitgekeerd. In 2011 betaalde ze 481.324 euro aan schadeclaims en in 2012 steeg dit naar 538.856. Reden van de toename is ook dat steeds meer mensen een claimformulier indienen.Veel treinpassagiers klagen over vertraging met de trein, terwijl treinvertragingen procentueel helemaal niet zoveel voorkomen – vooral als je dit vergelijkt met vertragingen en annuleringen van vliegtuigen. Ook het indienen van een schadeclaim is laagdrempelig; bij vluchtvertraging ligt dit wel anders. De irritatie is niet minder, maar men onderneemt zelden actie. Jaarlijks is circa een kwart van de vluchten vertraagd. Heeft je vlucht vertraging opgelopen? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding tussen de 250 en 600 euro. Maar slechts een paar procent van de passagiers maakt hier gebruik van.