Pexels photo large

Vaagheid informatievoorziening bij vertraging vlucht moet afgelopen zijn

vrijdag 30 maart 2012

Eindelijk weer aandacht op Europees niveau voor de rechten van vliegpassagiers. Europarlementariër namens de SP de heer Dennis de Jong vind dat het afgelopen moet zijn met de vaagheid van informatievoorziening bij vliegvertraging.

Vaagheid over geld terug bij vliegen mag niet langer

Brussel eist heldere en strikte toepassing consumentenrechten bij vliegtuigmaatschappijen.

Luchtvaartmaatschappijen moeten reizigers verplicht duidelijk informeren over compensatie bij vertragingen, vergoedingen over zoekgeraakte bagage en ticketprijzen. Het Europees Parlement droeg de Europese Commissie gisteren met ruime meerderheid op de regels over rechten van luchtvaartpassagiers helder en strikt te gaan toepassen. Op dit moment komen vliegbedrijven nog onder de regels uit als ze zich vestigen in een EU-lidstaat waar men het niet zo nauw neemt met consumentenbescherming.

Europarlementariërs wijzen met name naar zogenaamde prijsvechters. Zij zouden vaak onduidelijke informatie verstrekken over passagiersrechten en lage ticketprijzen verhogen met diverse onduidelijke toeslagen. “Dat mag niet meer”, zegt Dennis de Jong. De SP’er bedong dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn een contactpersoon te plaatsen op elke luchthaven waarop gevlogen wordt. Alle vliegbedrijven moeten voor claims omslachtige klachtenprocedures afschaffen waarbij een goedkoop telefoonnummer voor informatie verplicht is.



Hoewel de aanbevelingen pas volgend jaar definitieve wetgeving wordt, kan de Europese Commissie de regels wel per direct aanscherpen.

Analyse: Dennis de Jong, Europarlementariër SP

Het debat over rechten van vliegreizigers speelt al lang. Door vage Europese regels moesten klanten voorheen naar de rechter om geld terug te krijgen bij vertragingen. Het rapport dat nu door het Europees Parlement is aangenomen, is een reactie op een evaluatie van vorig jaar over de basisregels uit 2006. Vliegtuigmaatschappijen wezen naar oneerlijke concurrentie van prijsvechters die de regels niet naleven. In Scandinavië en Nederland is het goed geregeld, maar in Zuid-Europa minder.

De Ieren houden Ryanair de hand boven het hoofd, bijvoorbeeld over contactinformatie bij problemen bij lange vluchten. Bij prijsvechters krijg je bij het boeken allemaal toeslagen op de eindrekening. Ook is 20 euro om de betaling met een creditcard te verwerken ongeloofwaardig. In ticketprijzen moeten alle normale dingen zijn verwerkt. Geld terug bij drie uur vertraging moet vanaf nu ook echt drie uur vertraging zijn. Vliegtuigmaatschappijen moeten verplicht bij een ticket ook informatie verstrekken over rechten als het misgaat.

Naar artikel: Metro nieuws