Pexels photo large

Het werk van het cabinepersoneel: feiten en fabels

woensdag 18 november 2015

Het werk van piloten en stewardessen spreekt tot de verbeelding: iedereen heeft zich waarschijnlijk wel eens afgevraagd hoe het dagelijkse leven van mensen in deze sector eruitziet. Maar niet veel mensen weten wat er echt achter de gordijntjes gebeurt. Hierdoor ontstaan er veel broodje aap-verhalen, blijkt. Wij onderscheiden voor u de feiten van de fabels van de werkzaamheden en protocollen van het cabinepersoneel.

Weinig cafeïne

Om de passagiers rustig te houden zou de koffie in het vliegtuig nauwelijks cafeïne bevatten. Dat klinkt op zich best aannemelijk, aangezien mensen van teveel cafeïne opgefokt kunnen worden. Toch is dit helemaal niet waar. Vliegtuigen zijn tegenwoordig uitgerust met heuse koffiezetapparaten, waar normale koffiebonen in zitten. Het zou uiteraard wel kunnen dat stewards en stewardessen erop letten dat ze passagiers niet teveel koffie geven, zodat iedereen op een goed moment hopelijk rustig in slaap valt..

Lengte-eisen

Stewards en stewardessen moeten aan een bepaalde minimale lengte voldoen om te mogen werken als cabinepersoneel. Dit is een feit! Bij luchtvaartmaatschappij KLM moet het cabinepersoneel bijvoorbeeld minstens 1.58 m en maximaal 1.90 m zijn. Dit is wel weer per airline verschillend, en heeft alles te maken met de hoogte van het plafond in het bewuste toestel en de positie van de bagage.

Dutje voor de piloot

De naam automatische piloot wordt verkeerd begrepen, waardoor er verhalen ontstaan over dat beide piloten makkelijk een dutje kunnen doen of een filmpje kunnen kijken tijdens de vlucht. Niets is minder waar. Ook de automatische piloot moet namelijk altijd in zekere mate bestuurd worden en daarnaast hebben piloten ook genoeg andere taken die constant gedaan moeten worden. Op langere vluchten wisselen de piloten elkaar soms wel af om rust te kunnen nemen, maar tegelijkertijd pauze nemen of zelfs dutjes doen mag zeker niet volgens de richtlijnen!

Morbide omstandigheden

Het komt gelukkig niet vaak voor, maar er bestaat natuurlijk een kans dat een passagier komt te overlijden tijdens een vlucht. Een verhaal dat in de rondte gaat, is dat overleden passagiers simpelweg bedekt zouden worden met een deken en voor de rest van de vlucht in de stoel zouden worden gelaten. Dat zou betekenen dat de overige passagiers de gehele vlucht naast de overledene zouden moeten zitten. Helaas is dit verhaal niet helemaal een fabel: er zijn officiële documenten aan boord waardoor een overledene aangemeld kan worden door een arts, mocht die toevallig aanwezig zijn op de vlucht (dit blijkt op bijna 50% van de vluchten het geval te zijn). Is dit niet het geval dan wordt de passagier indien mogelijk in een aparte ruimte geplaatst. Maar een aparte ruimte is niet altijd beschikbaar, waardoor het inderdaad weleens voorkomt dat overledenen enkele uren in hun stoel moeten blijven zitten, alvorens zij kunnen worden overgedragen aan het verantwoordelijke (medische) personeel op de grond.

Cabinepersoneel als politieagent?

Het cabinepersoneel heeft de bevoegdheid om iemand te arresteren. Nu gebeurt dit alleen in situaties waar de passagier de veiligheid in gevaar brengt. Ja, het werk als cabin crew brengt zeker wat verantwoordelijkheden met zich mee! Voor deze omstandigheid zijn er sets met handboeien aanwezig in elk vliegtuig. Doordat de piloot het gezag over de vlucht heeft en hij of zij daarom de veiligheid moet waarborgen, mag het cabinepersoneel op verzoek en uit naam van de gezagsvoerder iemand arresteren. Na de landing spreekt deze de arrestatie in eigen persoon uit voordat de deuren geopend zijn. Daarnaast wordt het cabinepersoneel getraind om tekenen van mensensmokkel te herkennen, zodat er op tijd kan worden ingegrepen.

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!